ابر روان کننده بتن چیست؟ انواع، مقدار و روش مصرف

ابر روان کننده

امروزه بسیاری از مهندسان از هر روشی برای به کارگیری ساده تر بتن، استفاده می‌کنند و افزودنی‌های بتن نیز این مشکل را برای آن‌ها برطرف کرده است. تولید بتن آماده، بتن الیافی، فوم بتن و محصولات دیگر بتنی نیاز به افزودنی‌های اولیه دارند تا کاربرد آن را مفید تر، آسان تر و با دوام تر نماید. فوق روان کننده‌ها محصولاتی هستند که در مواقع عادی و اضطراری در رفع مشکلات بتن ریزی قدرت زیادی دارند. ساختار این محصولات به‌گونه‌ای طراحی و برنامه ریزی شده است که به روان شدن بیشتر بتن بدون استفاده از آب بیشتر کمک می‌کنند. در این مقاله تمرکز را بر روی فوق روان کننده های با پایه پلی کربوکسیلات اتر گذاشته‌ایم و قصد داریم این محصول کاربردی را به‌طور کامل معرفی نماییم. مزایای این محصول و در نهایت نتایج کاربردی حاصل از آن در این مقاله شرح داده خواهد شد.

روان کننده بتن چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال باید ابتدا اطلاعات بیشتری در مورد روان کننده‌ها و دلیل استفاده از آن‌ها در صنعت عمران داشته باشیم. روان کننده‌ها (مواد کاهنده آب) یکی از افزودنی‌های بتن است که در واقع با کاهش میزان آب در طرح مخلوط بتن، می تواند کمک کند تا اسلامپ و کارایی بتن بهبود بسیاری پیدا کند و همچنین مقاومت و دوام بتن نیز افزایش یابد. به این دلیل بتن روان‌تر شده و می‌تواند به راحتی قابلیت پمپاژ پیدا کند و تراکم بهتری نیاز پیدا کند. از مزایای روان کننده ها این است که در عین کاهش درصد قابل توجهی از آب مصرفی، خواص بتن را کاهش نمی‌دهند و حتی باعث افزایش مقاومت فشاری، امکان پر کردن قالب‌های نازک و افزایش قابلیت پمپاژ بتن هم می شود.

انواع روان کننده بتن

انواع روان کننده‌ها بر اساس ماده پایه سازنده آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. روان کننده‌های معمولی از نوع لیگنوسولفونات ها هستند که تا ۱۲ درصد در کاهش آب بتن نقش دارند. نوع دیگری از روان کننده بتن از جنس نفتالین سولفونات است که در دسته فوق روان کننده‌ها قرار می‌گیرد و می‌توان مصرف آب را تا ۲۲ درصد کاهش دهند.

ابر روان کننده بتن که معمولاً از نوع پلی کربوکسیلات ها است، نوع دیگری از روان کننده‌هاست که تأثیر بیشتری نسبت به سایر انواع دارد و می‌تواند تا ۴۰ درصد در کاهش آب بتن منجر شود. از انواع روان کننده برای کاربردهای متعددی در صنعت بتن استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان از روان کننده‌های مختلف حتی برای انواع کفسازی های بتن الیافی نیز استفاده کرد.

کاهنده شدید آب

ابر روان کننده بتن چیست؟

ابر روان کننده بتن، ماده‌ای پلیمری برپایه کربوکسیلات ها و خصوصاً کربوکسیلات اتر است که باعث افزایش روانی و کارایی در بتن می‌شود. ابر روان کننده‌ها جدیدترین نسل از روان کننده‌های بتن به حساب می‌آیند. برخی از مزایای استفاده از این افزودنی عبارتند از:

  • افزایش روانی بدون افزایش آب در نسبت های آب به سیمان بسیار پایین
  • کاهش شدید آب بتن تا 40 درصد
  • افزایش مقاومت های مکانیکی اولیه و نهایی بتن
  • کاهش احتمال جداشدگی و آب انداختگی و بهبود پمپ-پذیری بتن
  • حفظ مطلوب اسلامپ بتن در آب و هوای معتدل در میزان مصرف متوسط
  • افزایش دانسیته و بهبود سطح نهایی بتن
  • کاهش نفوذ آب در بتن و همچنین افزایش مقاومت در برابر سیکل ذوب و یخ
  • فاقد یون کلر و عدم تاثیر بر خوردگی آرماتور
  • کاهش ترک های سطحی و جمع شدگی
  • عملکرد مناسب زمانی که میزان رس در مصالح سنگی بالاست
موارد کاربرد ابر روان کننده کانتک

محصول ابر روان کننده SPFOR

محصول ابر روان کننده SPFOR با درصد مواد جامد مختلف از 23 تا 50 درصد تولید و عرضه می گردد و جهت تولید بتنی با آب به سیمان کم و متوسط و ایجاد روانی بالا توسعه یافته است. همچنین این محصول جهت استفاده در کنار انواع سیمان ها و پوزولان ها عملکرد مناسبی دارد و رس موجود در ماسه روی عملکرد روانی اولیه و حفظ روانی آن تاثیری نخواهد گذاشت. این محصول برای موارد ذیل می تواند کاربرد داشته باشد:

  • انواع بتن ریزی مقاطع مختلف مانند شمع، پی، ستون، دیوار، سقف، بتن های پیش تنیده و …
  • تولید انواع قطعات پیش ساخته بتنی
  • بهبود مقاومت یا شعاع تاثیر تزریق انواع ملات های سیمانی مانند دوغاب نیلینگ و استرندینگ و …
  • انواع سازه های با نفوذپذیری پایین و بتن های آب بند
  • استفاده در کنار انواع پوزولان ها و سیمان های آمیخته
  • روسازی و کفسازی های بتنی و بتن غلتکی
  • کاربرد در انواع بتن ها ویژه مانند بتن الیافی، بتن خودتراکم، بتن فوق توانمند و …

اطلاعات نحوه مصرف

مصرف دقیق هر طرح بهتر است با آزمایش در آزمایشگاه یا محل پروژه تعیین گردد. جهت اطلاعات بیشتر، مصرف محصول خارج از محدوده مصرف و یا مصرف محصول فوق روان کننده بتن درکنار سایر مواد افزودنی با بخش فنی این شرکت تماس بگیرید. روش مصرف SPFOR در بچینگ یا مخلوط کن: بهتر است که افزودنی ابر روان کننده با بخش ثانویه آب اختلاط به بتن اضافه گردد. روش مصرف مستقیم در تراک بتن آماده: میزان افزودنی مورد نیاز به تراک اضافه شده و به مدت 3 تا 5 دقیقه کاملا با دور تند مخلوط گردد و سپس بتن تخلیه شود.

مزیت‌های استفاده از ابر روان کننده در مقابل فوق روان کننده‌ها

از آنجایی که عملکرد هردو این روان کننده‌ها شباهت زیادی به هم دارد باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند تفاوت آن‌ها را تشخیص دهند. اما در واقعیت، ابر روان کننده مزیت‌های بسیاری نسبت به فوق روان کننده‌ها دارند. از مزایای ابر روان کننده نسبت به فوق روان کننده‌ها این است که فوق روان کننده‌ها تنها دارای دافعه الکتروستاتیکی هستند اما ابر روان کننده علاوه بر دافعه الکتروستاتتیکی قابلیت ممانعت فضایی است که به روان شدن بیشتر بتن کمک می‌کند. از دیگر مزیت‌های ابر روان کننده‌های بتن می‌توان به مقاومت ۳ روزه یا ۷ روزه‌ی آن اشاره کرد. به عبارت دیگر بتنی که حاوی ابر روان کننده بتن می‌باشد، مقاومت فشاری ۳ روزه یا ۷ روزه بالاتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید ابر روان کننده بتن می توانید به صفحه “ابر روان کننده پلی کربوکسیلات اتر” مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button