کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی

کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی

کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی

آیا میدانستید که الیاف بتن در ساختمان سازی هم کاربرد وسیعی دارد و منجر به کاهش هزینه‌ها میشود؟

صنعت ساختمان مانند صنایع دیگر طی سال های اخیر به سرعت در حال تغییر و تحول و به کارگیری فناوری های نوین جهت افزایش بهره وری و دوام و سرعت اجرا و کاهش هزینه های اجرایی بوده است. یکی از مصالح نوینی که شاهد افزایش چشمگیر کاربردش در صنعت ساختمان طی ۱۵سال اخیر بوده ایم، الیاف بتن است. بتن الیافی در واقع یک کامپوزیت است که در آن جزء الیافی برای بهبود و اصلاح برخی خصوصیات بتن مانند ترک خوردگی، شکنندگی و تردی، مقاومت کششی و خمشی پایین، مقاومت در برابر ضربه و تغییرشکل کم به بتن افزوده می شود. انواع الیاف مصرفی در بتن را می‌توانید در انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی مطالعه کنید. اما در ادامه محلهای کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی بررسی می کنیم تا بیشتر با کاربردهای این کامپوزیت فوق العاده آشنا شوید.

1- پایداری گود:

شاید برایتان جالب باشد که در خصوص کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی بدانید از الیاف بتن حتی قبل از احداث بنا و حتی در زمان گودبرداری نیز میتوانید بهره بگیرید اما چطور؟ پس از عملیات گودبرداری برای پایدار دیواره ها از مش بندی و شاتکریت استفاده میشود. برخی از انواع الیاف یعنی الیاف ماکرو (سازه ای) میتواند بجای مش بندی در شاتکریت استفاده شود و از نظر اقتصادی، فنی و اجرایی مزایای بسیاری را به ارمغان اورد. البته قبل از جایگزینی و حذف میلگرد ساده حتما باید با یک متخصص و طراح بتن الیافی مشورت کنید تا مقدار مصرف و نوع الیاف درست را پیشنهاد دهد.

کاربرد الیاف بتن در پایداری گود

2- فونداسیون و اعضای سازه ای:

در کلیه اعضای سازه ای و در کنار میلگرد میتوانید از الیاف میکرو یا میکرو بعنوان افزودنی در کنار میلگرد استفاده کنید. درست است که در این حالت هزینه بیشتری به پروژه تحمیل می گردد، اما بتن در برابر حریق و زلزله مقاومت بسیار بیشتری پیدا می کند. در صورت استفاده از الیاف میکرو در آتش سوزی و در صورت استفاده از الیاف سازه ای ماکروسینتتیک پلی تار در زلزله شکل پذیری و انرژی پذیری بیشتری برای سازه ایجاد می شود. این مطلب در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان نیز ذکر شده و استفاده از الیاف پلی پروپیلن برای جلوگیری از قلوه کن شدن بتن در آتش سوزی الزام شده است.

3- سقف ها:

به دلیل وجود انواع مختلف سازه ها، سقف های متنوعی هم معمولا در ساختمان سازی استفاده می شود، از روش های سنتی تا روش های نوین. اما معمولا در پروژه های کوتاه مرتبه از سقف های تیرچه و یونولیت استفاده می شود که در این نوع سقف ها از میلگردهای حرارتی با سایز 8 میلیمتر استفاده می شود. می توان از الیاف ماکرو پلی تار یا فورتا به جای مش حرارتی در این نوع سقف ها بهره برد و هزینه ها را کاهش و سرعت و کیفیت اجرا را افزایش داد. همچنین در بعضی پروژ های بلندمرتبه در سازه های فولادی از سقف عرشه فولادی استفاده می شود که در این نوع سقف ها نیز می توان مش های کنترل ترک خوردگی را با الیاف استاندارد با مقاومت کششی بیش از 450 مگاپاسکال جایگزین کرد. قابل توجه است که استاندارد ملی عرشه فولادی ایران نیز این مجوز را داده تا از الیاف ماکروسینتتیک با مقدار مصرف 2.4 کیلوگرم بر مترمکعب به جای میلگرد حرارتی در سقف عرشه فولادی استفاده کرد.

در دیگر انواع سقف ها نیز هر جا که نوع میلگرد برای کنترل افت و حرارت باشد می توان از الیاف ماکروسینتتیک پلی تار و فورتا فررو ماندگار به جای میلگرد استفاده کرد.

کاربرد الیاف بتن در سقف

اما مصرف الیاف ماکرو و میکرو در مواقعی که میلگرد سازه ای در سقف داریم نیز توصیه می شود. چراکه معمولا میلگردها در طبقات بالا که وزش باد و یا تابش مستقیم آفتاب هم وجود دارد نمی توانند به خوبی در ساعات اولیه بتن را در برابر ترک خوردگی های اولیه و ثانویه حفظ کنند و این عاملی برای رشد ترک در بلند مدت می شود. پس می توان به عنوان افزودنی مخصوصا در شرایط جوی و دمایی نامناسب و در جهت افزایش کیفیت و دوام بتن از الیاف میکرو/ماکرو به صورت جداگانه یا ترکیبی (هیبرید) استفاده کرد. برای دستیابی به مقدار مصرف مناسب در هر یک از انواع سقف و حالت های ذکر شده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

4- کفسازی پارکینگ ها و محوطه سازی:

یکی از پرکاربردترین و بهترین موارد کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی، مصرف الیاف میکرو و ماکرو پلیمری، کفسازی بتنی پارکینگ مجتمع های مسکونی و تجاری-اداری است. امری که در سال های اخیر در کشور به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به موزاییک، سنگ و روش های دیگر رواج زیادی داشته چون باعث کاهش هزینه های اجرایی و از طرفی زیبایی بیشتری شده. می توان کفپوش های بتنی با رنگ های مختلف و حتی ظاهر دکوراتیو بسیار زیباتر از سنگ های قیمتی اجرا کرد. همچنین در برخی موارد محوطه سازی شهرک ها یا چند ساختمان بلندمرتبه در کنار هم را می توان به روش بتن الیافی اجرا کرد که در مجتمع های بزرگ و معروف کشور این روش اجرایی شده است. در بخش رزومه های بتن در سایت می توانید نمونه هایی از این موارد را که با الیاف جایگزین میلگرد فورتا و پلی تار اجرا شده است مشاهده کنید.

کاربرد الیاف بتن در کفسازی پارکینگ ها و محوطه سازی5- استخر:

یکی از محل هایی که کنترل ترک خوردگی اهمیت بسیار زیادی به لحاظ آب بندی پیدا می کند کف و دیواره استخرها است. به همین دلیل استفاده از هر دو نوع الیاف میکرو و ماکرو پلیمری در استخرها توصیه می شود درکنار میلگرد مصرف شود و این موردی از کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی است. در دو سال اخیر تعداد استخرهای زیادی به صورت ویلایی یا درون ساختمان با الیاف فورتا فررو ماندگار به عنوان افزودنی یا کاهنده میلگرد یا جایگزین میلگرد در کف استخر اجرا شده است.

کاربرد بتن الیافی در استخر

6- نماسازی / نازک کاری:

مرسوم است که از ملات ماسه سیمان برای برخی نماسازی ها استفاده می شود که در بسیاری از موارد نیز مدت کوتاهی پس از اجرا ترک هایی را شاهد هستیم. در اینجا در خصوص کاربرد الیاف بتن در ساختمان سازی توصیه میکنیم برای کنترل و کاهش این نوع ترک ها استفاده از الیاف میکرو پلی پروپیلن خالص MICROFORCE-500 را توصیه می کنیم، به نحوی که با هزینه بسیار ناچیزی می توانید کیفیت نهایی را افزایش چشمگیری دهید.

همچنین در گچ کاری و نازک کاری نیز می توان از این نوع الیاف ها در دیوار و سقف استفاده کرد و کیفیت نهایی را افزایش داد.

کاربرد الیاف بتن در نماسازی

لازم به ذکر است در حال حاضر که کاربرد قطعات بتنی اکسپوز در ساخت نمای ساختمان های مسکونی تجاری و ویلایی در حال گسترش است، یکی از مواد پرکاربرد در این نوع قطعات برای حفظ زیبایی و افزایش دوام آن ها، الیاف میکرو و ماکرو پلیمری است.

دیدیم که استفاده از الیاف در هر جایی در ساختمان سازی مجاز و دارای مزیت است، قطعا برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله کاربردهای دیگری ذکر نشد اما شما می توانید از صفر تا 100 ساختمان در ملات سیمانی، گچ و بتن خود از ویژگی های الیاف پلیمری بهره مند شوید.

کافی است برای دستیابی به مشاوره رایگان جهت کسب مشاوره رایگان خرید الیاف بتن و الیاف فورتا با کارشناسان کانتک تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button