انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی کدام است؟

انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی

انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی کدام است؟

پیش از بررسی الیاف کاربردی در بتن الیافی در نظر داشته باشیم که همانطور که در مقالات قبلی نیز بیان شده است، بتن الیافی Fiber Reinforced Concrete کاربردهای گسترده ای دارد و در واقع در هر پروژه ای که بتن ریزی وجود دارد، می توان از الیاف بتن نیز بهره برد. بیشترین مواردی که در حال حاضر در دنیا و کشورمان از بتن الیافی استفاده می شود عبارتست از کفسازی های بتنی، محوطه سازی های صنعتی، روسازی بتنی بنادر، فرودگاه ها، آزادراه و جاده ها، شاتکریت و لاینینگ تونل ها، سگمنت و قطعات پیش ساخته بتنی، سقف های عرشه فولادی و سنتی. از طرفی در محیط های خورنده می توان به منظور افزایش دوام بتن و کاهش عمق و عرض ترک خوردگی ها و کاهش نفوذپذیری از بتن الیافی استفاده نمود. بنابراین با توجه به گستردگی کاربردها و تنوع الیاف مصرفی در بتن باید با توجه به کاربری و هدف ما از کاربرد الیاف، با مشورت متخصصین بتن الیافی نوع و مقدار الیاف کارآمد برای پروژه خود را تعیین نماییم، در غیراین صورت ممکن است حتی نتایج منفی و کاملا متفاوت از تصوراتی که داشتیم کسب کنیم. پس در ادامه به انواع پر مصرف الیاف برای مصرف در بتن اشاره می شود.

انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی

1- الیاف فولادی

الیاف فولادی در دو نوع میکرو و ماکرو تولید می شود که معمولا طول کمتر از 3 سانتی متر و قطر کمتر از 0.3 میلیمتر آن ها به عنوان میکرو و بیشتر از آن بعنوان ماکرو طبقه بندی می گردد. بتن مسلح شده با الیاف فولادی (SFRC) بیشتر در کاربردهایی مانند تولید سگمنت های بتنی برای اجرای لاینینگ تونل ها و یا تولید قطعات پیش ساخته خاص با مقاومت خمشی بالا مانند درپوش منهول ها مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه در مواردی همچون رویه های بتنی نیز مصرف می شود. مزیت اصلی مصرف الیاف فولادی افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی و خستگی، افزایش مقاومت خمشی و کششی و طاقت خمشی است.

2- الیاف شیشه

الیاف شیشه‌ انواع مختلفی دارد که در صنایع مختلفی کاربرد دارد از جمله مواد کامپوزیت پلاستیکی. اما نوع مقاوم در محیط قلیای الیاف شیشه AR-GLASS کاربرد بیشتری در بتن دارد و معمولا بعنوان مسلح کننده در قطعات پیش ساخته و اکسپوز در نمای ساختمان ها و دکوراسیون استفاده می شود.

الیاف بتن شیشه

3- الیاف پلی پروپیلن/پلی اولفین

الیاف پلی پروپیلن یکی از انواع الیاف مصنوعی است که بیش از 60 سال است که به عنوان تقویت کننده و مسلح کننده بتن استفاده می شود. این نوع الیاف در دو نوع میکرو و ماکرو کاربرد دارد و عمدتاً نوع میکرو برای کاهش ترک خوردگی های ناشی جمع شدگی پلاستیک در بتن استفاده می شود. الیاف ماکرو پلی پروپیلن یا ماکروسینتتیک برای افزایش مقاومت پسماند (پس از ترک خوردگی)، افزایش مقاومت در برابر ضربه و شکنندگی بتن، افزایش طاقت خمشی و جذب انرژی و افزایش دوام بتن در محیط های خورنده مصرف می شود. از الیاف میکرو و ماکرو پلی پروپیلن به طور وسیعی در رویه های بتنی، کفسازی و باراندازه محوطه های صنعتی و بنادر، شاتکریت تونل ها و سقف های ساختمان ها استفاده می شود. الیاف بتن پلی پروپیلن به دلیل مقاومت بسیار خوبی که در محیط قلیا و اسیدی و قیمت بسیار مناسبی که دارد در سال های اخیر در بتن مصرف بسیار زیادی پیدا کرده و عملکرد بسیار خوبی در بتن از خود نشان داده است.

الیاف بتن پلی پروپیلن

 

4- الیاف کربن

الیاف کربن دارای مقاومت حرارتی و کششی بالاتری نسبت به دیگر الیاف است اما کمی شکننده است. الیاف کربن می تواند مقاومت های پیک کششی و خمشی بتن را افزایش دهد اما مقاومت پسماند را نمی تواند خیلی زیاد تقویت کند. به دلیل قیمت بسیار بالایی که در حال حاضر دارد معمولا در کابردهای خاصی استفاده می شود.

الیاف بتن کربن

5- الیاف طبیعی

از 3000 سال قبل از میلاد مسیح، زمانی که ایرانیان و مصریان از کاه و موی اسب برای چسباندن آجر یا خشت های خود استفاده می کردند، از الیاف طبیعی برای بهبود مقاومت بتن (ملات) استفاده می شده. اگرچه امروزه از الیاف مصنوعی خیلی بیشتر استفاده می کنیم، الیاف طبیعی هنوز یک گزینه مناسب برای تقویت بتن هستند. امروزه بیشتر از الیاف سلولزی استفاده می شود، اما سایر الیاف طبیعی نیز در بتن می توان استفاده کرد. هزینه کم و فراوانی الیاف طبیعی برای تقویت بتن این گزینه را به ویژه در کشورهای در حال توسعه جذاب می کند.

الیاف بتن طبیعی

در این مقاله رایج‌ترین نوع الیافی که امروزه برای تقویت بتن استفاده می شود به طور خلاصه بیان شد، اما گزینه های الیاف برای تقویت بتن و ملات نامحدود هستند. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع الیاف و مقدار مصرف آن در پروژه خود و کاهش هزینه های اجرایی و تصمیم گیری درست حتما با کارشناسان ما در کانتک در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button