راهکاری فنی با بتن الیافی برای کاهش هزینه ساخت و ساز

بتن الیافی کاهش هزینه ساخت

راهکاری فنی با بتن الیافی کانتک برای کاهش هزینه ساخت و ساز

پیش از بررسی راهکاری فنی با بتن الیافی بهتر است مروری داشته باشیم به اتفاقات اقتصادی اخیر. شاید حتی تا چند ماه پیش مثلا در اوایل پاییز هم کسی تصور نمی کرد که در صنعت فولاد کشور شاهد افزایش چشمگیر باشیم به نحوی که قیمت میلگرد به بیش از 20 هزار تومان به ازای هر کیلو، یا قیمت بتن به بیش از یک میلیون تومان به ازای یک مترمکعب و یا ارزش دلار به بالای 45 هزار تومان و سکه به 25 میلیون تومان برسد. اما این اتفاقات در کمتر از چند روز پیش افتاد و باز هم همه مردم از جمله فعالان بازار صنعت و به ویژه سرمایه گذاران پروژه عمرانی و زیرساختی را غافلگیر کرد. قیمت مصالح ساختمانی، مسکن و زمین در کشور و کلان شهرها به صورت روزانه طی یک ماه اخیر روند صعودی شدیدی داشته و کسی در مورد چند روز آینده خود هم نمی تواند برنامه ریزی کند. در این شرایط که فعالان بازار و صنعت اسیر و گرفتار سیاست های اشتباه شده اند، بنظر می آید که تنها خود افراد می توانند با اتخاذ تصمیمات درست و منطقی هزینه های خود را در هر صنعت و زمینه ای که فعال هستند کنترل نمایند.

راهکاری فنی الیاف فورتا برای کاهش هزینه ساخت و ساز

اما راهکاری فنی با بتن الیافی کانتک در صنعت ساختمان

اما در صنعت ساختمان هم که طیف وسیعی از صنایع مختلف به آن وابسته است، می توان با به کارگیری روش های نوین صرفه جویی های کلانی در هزینه ها کرد که در نهایت سود آن هم برای سازندگان و سرمایه گذاران و هم برای خریداران یا مصرف کنندگان خواهد بود. اما چطور این کار امکان پذیر است؟ در اینجا میتوان به راهکاری فنی با بتن الیافی (Fiber reinforced concrete) اشاره کرد.

یکی از مهمترین روش هایی که می توان بوسیله آن هزینه های ساخت را کاهش داد، کاهش مصرف مصالح و مواد مصرفی است. در گذشته که هنوز سازه هایی از آن زمان باقی مانده، می بینیم که ابعاد ستون ها و دیوارها چقدر قطور بود، و مصالح زیادی صرف می شد تا یک سازه احداث شود، دلیل آن هم مشخص است چون هم از لحاظ محاسباتی به روش های فعلی دستیابی نداشتند و هم مقاومت مصالح به حدی نبود که با ابعاد کمتر جوابگوی بارگذاری باشد. در واقع هرچقدر زمان گذشت و یافته های بیشتری توسط انسان در صنعت ساخت کشف و به کارگیری شد، توانستند سازه های عظیم و بلندمرتبه تری حتی با اعضای با بعد کمتری خلق کنند. و این همان معجزه تکنولوژی است. امروزه نیز با پیشرفت لحظه ای علم مواد و کشف و اختراع مواد و محصولات کامپوزیتی با عملکرد چندین برابر بهتر و مقاوم تر نسبت به محصولات سنتی، امکان صرفه جویی در مصرف مصالح با کاهش و بهینه سازی طراحی سازه ها و کاهش ابعاد سازه ها ایجاد شده است. تنها مشکلی که وجود دارد عدم شناخت و به روز بودن برخی کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران است که هنوز در روش های سنتی و قدیمی گرفتار هستند و نمی توانند پروژه ها را با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تری به پایان برسانند، و این خود، عامل بسیاری از گرانی ها و ناکارامدی هاست.

راهکاری فنی با بتن الیافی: استفاده از الیاف بتن یکی از راهکارهای نجات پروژه ها

در رابطه با راهکاری فنی با بتن الیافی باید اشاره کرد که برخی پروژه های بزرگ و حتی متوسط و کوچک گاهی اوقات با تنها 20 درصد صرفه جویی در هزینه ها احیا می شوند و می توانند کار خود را به اتمام برسانند و می توان از خواب و توقف آن ها و اعمال هزینه های هنگفت دیگری در آن ها که در اثر تاخیرات تحمیل می شود جلوگیری کرد. برای مثال یک پروژه پایدارسازی و لاینینگ تونل راه یا مترو را در نظر بگیرید. از این دست پروژه ها در کشورمان زیاد است. در حال حاضر کیلومترها تونل قطار شهری در کلان شهرها در دست احداث هستند که بسیاری از آن ها با پیشرفت بسیار کندی همراه هستند، مشکلات بودجه ای و اجرایی اصلی ترین موانع پیشرفت فیزیکی در این پروژه ها هستند. حال اگر از روش شاتکریت الیافی یا بتن الیافی پلی تار در ایجاد لاینینگ اولیه و نهایی این پروژه ها استفاده شود، شرایط کاملا متفاوت می شود. هم در سرعت اجرا با حذف مش بندی و استفاده از الیاف ماکرو پلیمری فورتا پیشرفت بسیاری در روند اجرایی حاصل می شود و هم در وضعیت هزینه ها، با جایگزینی میلگرد بیش از 30 درصد صرفه جویی در هزینه های اولیه ایجاد می شود که در سطح پروژه های ملی صرفه جویی های هزاران میلیاردی ایجاد می شود.

لاینینگ تونل راه با الیاف بتن پلی تار

پروژه دیگری که چندین سال است مبالغ بسیار هنگفتی در آن صرف شده و یکی از دلایل اصلی آن طولانی شدن روند اجرایی است و همچنان نیز تکمیل نشده، آزادراه تهران-شمال است. این پروژه دارای تعدادی زیادی تونل است که هنوز با وجود افتتاح دو قطعه از آن، تعداد زیادی تونل در دست احداث و حفاری دارد که می توان با به کارگیری روش بتن مسلح شده با الیاف بتن پلیمری پلی تار ماندگار به جای روش های سنتی مش بندی و مسلح سازی با میلگرد، در آن ها به صرفه های زیاد اقتصادی دست یافت و علاوه بر آن سرعت اجرا را به شدت افزایش داد و از افزایش شدید قیمت ها در طول زمان اجرای پروژه بسیار بیشتر در امان بود و در نهایت با مصرف الیاف پلیمری بتن و افزایش دوام و حل مشکل خوردگی، سازه های با دوام و طول عمر بسیار بیشتری احداث کرد که هزینه های تعمیر و نگهداری فوق العاده کمتری هم داشته باشند.

شناخت و به کارگیری این نوع روش ها وظیفه کارفرمایان و مشاورانِ به روز است که از سرمایه های ملی که از جیب بیت المال صرف می شود تا حد امکان پاسداری و در راه بهینه مصرف کنند. امیدواریم شهامت به کارگیری روش هایِ امتحان پس داده در دنیا مانند بتن الیافی که باعث کاهش هزینه های ساخت و افزایش سرعت و کیفیت اجرا نیز می شوند را داشته باشیم و بیشتر برای صیانت از محیط زیست و سرمایه های خدادادی تلاش کنیم.

 برای دریافت مشاوره رایگان در مورد امکان کاهش هزینه های ساخت و ساز پروژه خود با روش های نوین با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button