آیا امکان مسلح کردن بتن با بامبو بجای میلگرد (فولاد) وجود دارد؟

مسلح کردن بتن با بامبو

امکان مسلح کردن بتن با بامبو

برای بررسی امکان مسلح کردن بتن با بامبو بهتر است نگاهی به آنچه که تا امروز وجود داشته بپردازیم. فولاد جایگاه ویژه ای برای نزدیک به 100 سال در صنعت ساختمان داشته است، دلیل آن مقاومت بالایی است که می تواند در کشش برای تقویت بتن ایجاد کند. اما آیا فولاد بهترین ماده برای مسلح کردن بتن است؟ برخی از پژوهشگران چنین باوری ندارند!

برای جایگزینی فولاد (میلگرد و انکر بولت)، شرکت Hebel در حال کار و پیگیری شبانه روزی برای معرفی کردن بامبو به عنوان ماده مناسب برای کاربرد در صنعت ساختمان است. البته برای مسلح کردن بتن با بامبو گیاه بامبویی که شما به راحتی از جاهای مختلف مثل جنگل میتوانید برداشت کنید قابل استفاده نیست، بلکه یک کامپوزیت است که از ترکیب لیف های (رشته های) بامبوی طبیعی با 10% رزین ارگانیک خاصی است. ترکیب رزین و الیاف فورتا این اجازه را میدهد که بامبو را در هر شکل و ظاهری قالب ریزی کرده و آن را مثل چوب برش داد.

مسلح کردن بتن الیافی با بامبو به جای میلگرد

مشخصات بامبو بسیار شگفت انگیز است: دارای مقاومت کششی دو برابر فولاد (400 مگاپاسکال در برابر 820 مگاپاسکال) و در عین حال 5 برابر سبکتر از فولاد و همینطور بسیار ارزانتر از آن است. همچنین بامبو رشد بسیار سریعی دارد، بنابراین یک منبع پایدار است که نیازی به کاشت دوباره پس از برداشت ندارد چراکه سیستم ریشه در زمین باقی میماند. علاوه بر این ماده کامپوزیت بامبو مقاوم در برابر آب است، متورم نشده و افزایش حجم نمی دهد و با دوام در محیط بتن است.

بامبو به جای میلگرد در مسلح کردن بتن

اگر چه بامبو می تواند در صنعت ساختمان انقلاب بزرگی ایجاد کند، اما این تنها محدود به این صنعت نمی شود و در کاربردهای مختلفی امکان مصرف دارد، مانند کاربرد در قطعات بدنه ماشین که به جای الیاف کربن می تواند استفاده شود، چراکه 100 برابر از آن ارزانتر ولی مقاومت تقریبا یکسانی دارد.

در حال حاضر پروژه های زیادی با بامبو اجرا شده است و البته یکی از موارد مصرف ویژه آن احداث سازه های اسکان اولیه پس از وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل برای آسیب دیدگان است که به دلیل قیمت بسیار ارزان، مقاومت بالا و در دسترس بودن آن است. که در نپال، تایلند و ویتنام نمونه هایی از کاربرد آن در این حوزه است.

بامبو به جای فولاد در مسلح کردن بتن

Hebel معتقد است این تکنولوژی پتانسیل استفاده در آسمان خراش ها را هم در آینده دارد. اما معتقد است این کار در تئوری امکان پذیر است اما ما به دنبال آن نیستیم. چراکه 80 درصد سازه هایی که در کل دنیا ساخته می شود یک یا دو طبقه هستند که بازار هدف ما است.

تکنولوژی استفاده از بامبو بجای فولاد

برای دریافت مشاوره در رابطه با انواع الیاف بتن و یا بتن الیافی با همکاران ما در کانتک تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما در کانتک بهره‌مند شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر حسینعلی پور

از نطر من با این اوضاع نا بسامان فولاد و قابل استفاده در ساختمان‌های کوچک روستایی بخاطر توان در مقابل زلزله اقدام گردد

Call Now Button