نقش بتن الیافی در کاهش هزینه ساخت و ساز

نقش بتن الیافی در کاهش هزینه ساخت و ساز

کاربرد و نقش بتن الیافی کانتک در هزینه ساخت

طی چهار سال اخیر نقش بتن الیافی (Fiber reinforced concrete) در هزینه ساخت بیش از پیش نمود داشت، چرا که افزایش ناگهانی و چندین برابری قیمت مصالح ساختمانی مانند سیمان، فولاد، شن و ماسه، انواع آهن آلات و دیگر مصالحی که در ساخت و سازها بیشترین مصرف را دارند، سازندگان پروژه‌های کوچک و بزرگ را با افزایش بیش از حد در هزینه‌های ساخت مسکن و زیربناهای عمرانی دیگر مواجه کرده است. از طرفی با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و درآمدی مردم و عدم تناسب افزایش درآمدها با افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید و هزینه کرد عموم مردم کاهش یافته است و همین امر باعث شده سازندگان نتوانند قیمت‌های خود را متناسب با افزایش قیمت مصالح و دیگر خدمات تنظیم کنند. اینجاست که نقش بهره وری و به کارگیری روش‌های نوین برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و اجرای ساختمان‌ها حرف اول و آخر را می زند. چرا که فناوری های نو می توانند علاوه بر افزایش سرعت اجرا، باعث کاهش هزینه های اجرایی و مصالح مصرفی و افزایش دوام سازه ها نیز شوند. از این رو شناخت و آشنایی با محصولات و روش های اجرایی به روز و جدید می‌تواند کمک زیادی به سرمایه گذاران و سازندگان پروژه‌های خصوصی و دولتی کند و آن ها را از رکود و گرفتاری در باتلاق افزایش قیمت ها و عدم توانایی خریداران و کاهش قدرت خرید آن ها نجات دهد چرا که نقش بتن الیافی در هزینه ساخت بسیار قابل توجه است.

یکی از روش های نوین در صنعت ساخت و ساز که در کشورمان نیز طرفداران زیادی به واسطه کاهش هزینه های اجرایی و افزایش طول عمر سازه ها پیدا کرده، بتن الیافی است. بتن الیافی در واقع یک کامپوزیت است که در آن با به کارگیری درست الیاف با جنس های مختلف طبیعی، پلیمری یا مصنوعی و فولادی روی خواصی از بتن که در آن ها ضعیف است (مانند مقاومت کششی، خمشی، ضربه پذیری، حرارت و …)، تاثیر مثبت گذاشته و به طورکلی می تواند باعث بهبود عملکرد بتن شود، اینجاست که نقش بتن الیافی در هزینه ساخت پررنگ میشود. بتن الیافی دوام بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد و می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

نقش بتن الیافی فورتا در کاهش هزینه ساخت و ساز

نقش بتن الیافی در هزینه ساخت چطور ایفا میشود؟

یکی از موارد نقش بتن الیافی در هزینه ساخت کاربردهای وسیع الیاف ماکرو پلی تار در صنعت ساختمان است، جایگزینی و حذف میلگرد در سقف‌های ساختمان ها و سازه های بلندمرتبه است، به نحوی که در اکثر سقف های تیرچه و فوم و عرشه فولادی می توان میلگرد کنترل ترک را کامل حذف کرد و با الیاف استاندارد ماکروسینتتیک فورتا یا پلی تار جایگزین کرد.

در خصوص نقش بتن الیافی در هزینه ساخت باید اشاره داشت که هزینه به کارگیری بتن الیافی در کابردهای مختلف نسبت به روش های سنتی و مسلح سازی با میلگرد کمتر است و میزان کاهش آن متفاوت است. برای مثال در کفسازی و روسازی های بتنی که یکی از پرمصرف ترین کاربردهای الیاف بتن است، هزینه های اجرایی در بسیاری از موارد تا 50 درصد نیز کاهش می یابد. کاهش هزینه های اجرایی شامل کاهش هزینه عامل مسلح کننده یعنی تبدیل میلگرد به الیاف جایگزین میلگرد فورتا و کاهش هزینه های نصب مانند حذف نیاز به عملیات مش بندی و حذف تهیه و نصب اسپیسر  می شود. از طرفی سرعت اجرا نیز افزایش می یابد و به جای صرف زمان زیادی برای مش بندی، می توان پروژه را در مدت زمان کمتری پایان داد. از طرفی در پروژه های کفسازی صنعتی بتنی، دیگر نیازی به سیستم پمپاژ نیست و همچنین فضایی برای دپو و نگهداری میلگرد یا مش اشغال نمی شود. پس مشاهده می شود که هزینه های اجرای بتن الیافی به مراتب بسیار به صرفه تر از روش های سنتی مسلح سازی بتن است، که در دورانی که اقتصاد نه تنها در کشورمان بلکه همه جهان دچار تنش های زیادی است، می تواند در کنترل هزینه ها و پیشبرد پروژه های دولتی و خصوصی با کمترین هزینه و زمان، کمک حال ما در این شرایط باشد.

روش های نو اگر درست و در محل به جای خود به کارگیری شوند، باعث ایجاد تحولات بزرگی در صنعت ساخت و ساز می شوند اما ذکر این نکته ضروری است که به کارگیری الیاف با کیفیت و با جنس و مقدار مصرف مناسب، مهمترین نکته در مصرف و به کارگیری تکنولوژی بتن الیافی است که باید توسط متخصصین بتن الیافی توصیه و محاسبه گردد. بنابراین هوشیار باشید تا در دام افرادی که بدون هیچگونه تخصص و اطلاعی اقدام به فروش و ارائه این نوع محصولات می کنند، گرفتار نشوید.

کافی است برای دستیابی به مشاوره رایگان جهت کسب مشاوره رایگان خرید الیاف بتن و الیاف فورتا با کارشناسان کانتک تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button