مصاحبه استاد دانشگاه اریزونا در مورد الیاف جایگزین میلگرد

بتن تقویت و مسلح شده با الیاف فورتا فررو ماندگار یک راه حل مناسب برای افزایش دوام و انعطاف پذیری سازه های بتنی است، بتن الیافی از انواع بتن آرمه است که معمولا از ترکیب سنگدانه ها و خمیر سیمانی با الیاف فولادی/ ماکروسنتتیک و افزودنی های شیمیایی ساخته می‌شود. این دسته از بتن‌ دارای مزایای بسیار زیادی هست و به همین دلیل در کاربردهایی مانند ساخت باند فرودگاه، راه و پل، شاتکریت و لاینینگ تونل، کفسازی صنعتی و معابر، ایستگاه های اتوبوس ، دیوارهای پیش ساخته، باراندازهای بنادر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مصاحبه دکتر مبشر استاد دانشگاه اریزونا در مورد مزایا و کاربرد های  الیاف جایگزین میلگرد برای شما اماده شده است.

آشنایی با آسیب پذیری های بتن مسلح با میلگرد

اگرچه بتن آرمه (مسلح شده با آرماتور فولادی) مزایای بسیار زیادی دارد، اما مستعد معایبی هم هست که باید آن ها را در نظر داشته باشیم.

  • افزایش وزن سازه
  • زمان بالای اجرا به علت بالا بودن تعداد عملیات اجرایی
  • هزینه بالای نیروی انسانی
  • نیازمند حساسیت و دقت بالا در اجرا
  • وجود زمینه نفوذ آب یا یون های زیان آور
  • امکان خوردگی آرماتور و طول عمر کوتاه سازه
  • امکان ایجاد ریز ترک ها از ساعات اولیه بدلیل عدم کنترل مناسب ترک پلاستیک توسط میلگرد

نقش الیاف ماکروسینتتیک فورتا در بتن

استفاده از الیاف پلیمری سازه ای فورتا در بتن نسبت به بتن مسلح با مش فولادی، افزایش یکپارچگی و استحکام سازه است که تقریبا در تمام سازه ها از جمله راه، فرودگاه، تونل، پل، ساختمان، رویه ها، قطعات پیش ساخته و… قابل استفاده است. رایج‌ترین الیافی که در تولید بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، الیاف با پایه پلی پروپیلن، فولادی و شیشه‌ هستند که امروزه به علت پیشرفت علم و فناوری‌های نوین انواع مختلفی دارند که از نظر مقاومت و خصوصیات فیزیکی و هندسی نیز نسبت به گذشته بهبود بسیار زیادی داشته اند.

کنترل ترک و دوام بتن

الیاف ماکروسنتتیک فورتا فررو متشکل از مواد ترکیبی مختلف، ساخته شده از کوپلیمر/پلی پروپیلن ۱۰۰٪ خالص متشکل از ترکیب رشته های بسیار نازک در هم تابیده شده و الیاف به شکل شبکه ای می باشد که باعث ایجاد یک سیستم بتن مسلح با عملکرد و کیفیت بسیار بالا می شود. الیاف جایگزین میلگرد، با در هم آمیختن یک شبکه منسجم از تارهای بسیار مستحکم و دارای مقاومت کششی بالا در بتن، باعث ایجاد دوام طولانی مدت، افزایش مشخصه های سازه ای و کنترل ترک های ثانویه یا حرارتی در بتن می شود.

در انتها شایان ذکر است که تفاوت های اجرایی و فنی زیادی بین الیاف میکرو با جنس های مختلف و الیاف سنتتیک  با جنس های مختلف وجود دارد که کاربرد هر کدام از آن ها در هر پروژه و کاربردی می تواند مزایا یا محدودیت هایی را ایجاد کند که برای دسترسی به مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button