تولید الیاف پلیمری سازه ای ویژه بتن برای جایگزینی میلگرد

تولید داخلی الیاف پلی تار

تولید الیاف پلیمری سازه ای ویژه بتن برای جایگزینی میلگرد و افزایش دوام در ساخت پروژه های بنادر، راه و تونل در داخل کشور

پیش از بررسی دلیل تولید الیاف پلیمری جایگزینی میلگرد فورتا به تاریخچه کاربرد بتن در صنعت میپردازیم. بیش از یکصد سال از کاربرد میلگرد یا فولاد در احداث ساختمان ها و پروژه های عمرانی می گذرد و همچنان در بسیاری از پروژه ها از فولاد برای تقویت بتن استفاده می شود که از منظر فنی، اقتصادی و اجرایی در برخی از آن ها توجیه پذیر است. بتن که یک نوع سنگ ساخت بشر است، دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی است به طوری که در سال های اخیر مهندسین توانسته اند مقاومت های بسیار بالا و بتن های فوق توانمند نیز تولید و اجرا نمایند که می توان به مقاومت فشاری بیش از 150 مگاپاسکال در کارخانه های تولید بتن دست پیدا کرد. اما ضعف اصلی بتن در تحمل نیروهای کششی و تردی و شکنندگی ذاتی آن است که دلیل اصلی مسلح کردن آن با فولاد نیز برطرف کردن این نقیصه از بتن است که پر مصرف ترین ماده در جهان بعد از آب به شمار می رود.

تولید الیاف پلیمری جایگزینی میلگرداما پژوهشگران و صنعتگران همواره به دنبال یافتن راه حل های نوین و با دوام تر و در عین حال کم هزینه تر و با سهولت کاربری بیشتر از روش های متداول و سنتی هستند که این امر در صنعت محصولات ساختمانی نیز همواره مورد توجه بوده است. نتیجه این امر تولید الیاف پلیمری جایگزینی میلگرد بود. یکی از محصولات نوین و با فناوری بالا که در سال های اخیر در دنیا و به ویژه کشورهای پیشرو در صنعت مطرح شد و بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفت، کاربرد نوعی الیاف مصنوعی ساخت بشر با کیفیت ساخت بالا و مقاومت کششی بیشتر از فولاد برای مصرف در بتن است. تاریخچه استفاده از الیاف پلیمری غیرسازه ای و فولادی به بیش از ۶۰ سال پیش برمی گردد، اما تکنولوژی بتن مسلح شده با الیاف پلیمری سازه ای (ماکروسینتتیک) سابقه ای تقریبا بیست ساله دارد و توانسته معایبی که الیاف فولادی در موارد اجرایی، هزینه ها و دوام داشته را برطرف نماید.

از طرفی کاربرد الیاف ماکرو پلیمری پلی تار کانتک می تواند نیاز به کاربرد میلگرد را در بسیاری از پروژه ها مانند روسازی محورها، محوطه سازی و باراندازهای بنادر کشور، روسازی بتنی راه و فرودگاه ها، کفسازی بتنی انبارها، سوله های صنعتی و محوطه سازی هایشان، شاتکریت و لاینینگ تونل های راه، مترو و انتقال آب و فاضلاب، قطعات پیش ساخته بتنی و سگمنت ها، سقف های عرشه فولادی و … برطرف سازد. در واقع هر جایی که از نظر مهندسی و محاسباتی امکان کاهش و یا حذف کامل میلگرد باشد، از جمله مواردی که ذکرشد، می توان از پتانسیل الیاف پلیمری سازه ای پلی تار بهره جست.

در سال های اخیر و با افزایش چندین برابری قیمت میلگرد و فولاد، بسیاری از پروژه های اجراییِ دارای کارفرمای دولتی یا خصوصی در کشور با چالش های جدی و کمبود منابع و بودجه های عمرانی مواجه شدند، که باعث شد بسیاری از پروژه ها نیمه کاره و ناتمام باقی بماند، یا برخی کارفرمایان مجبور به کم کردن کیفیت برای اتمام پروژه به هر شکل ممکن شدند. در این شرایط تولید الیاف پلیمری جایگزینی میلگرد این بحران را تا حدی تعدیل کرد. کاربرد الیاف جایگزین میلگرد پلی تار و فورتا فررو ماندگار در بسیاری از پروژه های ملی و خصوصی توانست نجات دهنده و احیاکننده پروژه ها و بازگشت تعداد زیادی از عوامل اجرایی و کارگران بر سر کار خود شود، چرا که با استفاده از این محصول امکان کاهش هزینه ها تا ۶۰ درصد و افزایش چشمگیر طول عمر و سرعت اجرای سازه ها از جمله روسازی و کفسازی های بتنی و شاتکریت تونل ها میسر شده و علاوه بر آن باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و هزینه های حین اجرا می گردد. همچنین افزایش طول عمر سازه ها با الیاف پلی تار در مناطق خورنده به ویژه بنادر کشور یکی دیگر از ویژگی های منحصر بفرد این محصول برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری است.

اما تکنولوژی بتن مسلح الیافی و تولید الیاف پلیمری جایگزینی میلگرد، برای اولین بار ۱۰ سال پیش توسط شرکت یکتا ماندگار از بزرگترین تولیدکنندگان الیاف پلیمری سازه ای در امریکا و اروپا وارد کشور شد و پس از چندین سال که این شرکت در بخش های مختلف و بویژه در بدنه مشاوران و کارفرمایان محترم نتایج فنی عملکردی و رزومه های اجرایی خود را ارائه نمود، خوشبختانه پس از گذشت سال های طولانی و کسب نتایج و عملکرد درخشان در پروژه های اجراشده در سطح وسیع با الیاف جایگزین میلگرد فورتا فررو و پلی تار ماندگار، اعتمادسازی بسیاری خوبی به این فناوری ایجاد گردید و این تجارب ارزنده در نهایت منجر به تولید داخلی محصول الیاف پلیمری سازه ای پلی تار ماندگار توسط شرکت یکتا ماندگار با فرمولاسیون و طراحی ویژه جهت کاربرد در بتن به منظور جایگزینی مش بندی و میلگرد در روسازی بتنی و بارانداز بنادر کشور، کفسازی بتنی انبار گمرکات و سوله های صنعتی، روسازی بتنی فرودگاه ها و راه های کشور و شاتکریت و لاینینگ تونل ها گردید. این خبر بسیار خوشی برای دست اندر کاران پروژه های ملی و خصوصی است که پس از این می توانند با تکیه بر توان داخلی و با استفاده از تجارب چندین و چند ساله شرکت ماندگار در زمینه بتن الیافی، از محصول الیاف ماکرو ویژه بتن پلی تار و فورتا فررو ماندگار در پروژه های خود بهره گرفته تا دوام و کیفیت را با بهینه ترین هزینه ها تجربه کنند.

البته قابل توجه است که دستیابی به محصولاتی نوین و با کیفیت بسیار بالا و قابل رقابت با محصولات مرغوب جهانی جز با ارتباط مستمر و استفاده از تجارب و فناوری ماشین آلات و خطوط تولید شرکت ها و کشورهای صاحب سبک در این زمینه قابل دسترسی نبوده و نخواهد بود و شرکت ماندگار همواره با به روز نگاه داشتن ماشین آلات و فرمولاسیون محصولات خود با تکنولوژی های روز دنیا و ارائه محصولاتی با ارزش و کیفیت صادراتی، فناوری بتن الیافی را با استمداد از توان نیروهای متخصص داخلی در کشور رهبری و به پیش خواهد برد.

کانتک ارائه کننده محصولات نوین در صنعت راه، تونل و ساختمان همواره آمادگی دارد تا به صورت رایگان طرح های توجیهی فنی و اقتصادی برای پروژه های شما عزیزان ارائه نماید. با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button