فورتا چگونه فورتا شد

forta history

فورتا چگونه فورتا شد و چرا کپی برداری از این محصول پر آوازه در دنیا رخ می دهد؟

شاید روزی که Rodger B. Lindh برای اولین بار در یک اتاق کوچک و آزمایشگاه شخصی در حال سعی و خطا در زمینه تولید الیاف مصنوعی و ساخت بشر در بیش از ۴۴ سال پیش بود، اصلا به ذهنش هم خطور نمی کرد که روزی در دورترین نقاط دنیا از آن اتاقک دارای کمترین امکانات، در شرق عالم نیز اسم و آوازه برند فورتا FORTA پیچیده شده باشد و همه افراد درگیر در صنعت الیاف و مخصوصا تولیدکنندگانی که برای اولین بار قصد ورود به بازار را دارند اولین موضوعی که به ذهنشان می رسد کپی برداری از ظاهر و شکل الیاف پلیمری فورتا و ادعای نزدیک بودن کیفیت محصولاتشان به این الیاف پر آوازه برای دستیابی به بازار حداقلی و شاید گمراه کردن مشتریان بی اطلاع و بدون تخصص باشد.

تاریخچه فورتا

مالک و بنیان گذار کارخانه و شرکت فورتا امریکا راجر لیند، واقع در پنسیلوانیا، Grove City، سابقه موفق کسب و کار در زمینه های دارویی، غذایی، خرده فروشی و مالی با تحصیلات مهندسی شیمی داشت. او پس از سال ها کار در صنایع مختلف، تنها موضوعی که دنبال می کرد نوآوری و خلاقیت بود.

تاریخچه فورتا rodger lindh

در سال ۱۹۷۸ راجر و شریکش جیمز به سوئیس سفر کردند تا در مورد روش های نوین برای مسلح کردن بتن که همان استفاده از الیاف مصنوعی با شکل و جنس ویژه بود اطلاعات و دانش اولیه را کسب کنند. همین تلنگر و دریافت ایده اولیه کافی بود تا راجر که اهمیت تغییر در روش مسلح سازی بتن به روش کاربرد الیاف پلیمری را درک کرده بود، بتواند راه پر صعوبت و زحمت را با نیت و هدف ایجاد تغییر بزرگ در صنعت بتن امریکا شروع کند. البته این روش در واقع زنده و به روز کردن همان روشی بود که هزاران سال پیش پیشینیان و اجداد ما برای مسلح کردن ملات مخصوص در ساخت و ساز در آن دوره از پشم و موی حیوانات و کاه استفاده می کردند و به این روش سازه هایی با قدمت بیش از چندین هزار سال بنا می کردند که هنوز هم آثار آن ها باقی است. و این گونه شد که فورتا اولین تولیدکننده الیاف پلیمری در امریکا شد و البته با تلاش و به روز کردن تکنولوژی خط تولید و فرمولاسیون محصولات خود توانست پیشتاز و یکه تاز این صنعت طی ۴۴ سال اخیر باقی بماند.

از یک خط تولید کوچک در پنسیلوانیا، فورتا طی این سال ها تبدیل به غول الیاف سازی دنیا در زمینه الیاف پلیمری میکرو و ماکرو برای بتن و الیاف ویژه برای مسلح کردن آسفالت شده است. رهبری بازار الیاف دنیا را بدست گرفت و کیفیت و دوام را به بتن هدیه داد.

اما چگونه خوش نامی برند فورتا باعث ضربه خوردن به این برند شد؟!

همانطور که بیان شد برند فورتا یک نام انحصاری است که برگرفته از زبان لاتین و به معنای قوی است و نام تجاری الیاف ماکروسینتتیک شرکت فورتا به نام Forta-Ferro نیز به معنی قوی مانند فولاد است، که اشاره به مقاومت کششی بالای این الیاف و امکان جایگزین شدن این محصول به جای میلگرد در بسیاری از کاربردها دارد.

فورتا قوی مثل فولاد

پس از سال های زیادی که آوازه کیفیت الیاف تولید شرکت فورتا در نقاط مختلف دنیا پیچید، و به ویژه از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد، بسیاری از تولیدکنندگان تازه وارد به بازار الیاف در دنیا برای اینکه بتوانند مشتری اولیه ای پیدا کنند و به اصطلاح بازار خود را راه بیاندازند، اقدام به کپی برداری از شکل و ظاهر الیاف فورتا بدون رعایت حداقل کیفیت و استانداردهای لازم کردند و حتی عده ای اقدام به جعل نام و نشان این محصول نمودند و باعث گمراهی مصرف کنندگان و ضربه به این برند شدند. به همین دلیل نیز بسیاری از مشتریان در حال حاضر تصور می کنند که فورتا یک نوع از انواع الیاف است، یعنی مثلا اگر الیافی به شکل رشته های تابیده شده در هم باشد به آن نوع الیاف فورتا می گویند، بی خبر از اینکه فورتا یک برند اختصاصی است و محصولی با مشخصات ویژه و خاص خود است که البته از نظر شکل ظاهری و کیفیت و مشخصات فنی کاملا قابل تشخیص از محصولات متفرقه و تقلبی است، و تنها به یک نوع الیاف که تولید شده توسط شرکت فورتا است گفته می شود.

البته خوشبختانه ظاهر الیاف متفرقه که در همه جای دنیا و بویژه کشورمان به عنوان الیاف فورتا اصلی معرفی می شود، کاملا از نزدیک قابل تشخیص است و کسی نمی تواند کارفرما و مصرف کننده آگاه را زمانی که نمونه ای از الیاف اصلی داشته باشد گمراه کند. خوشبختانه توزیع کننده انحصاری این محصول و دارنده گواهینامه فنی و گواهی ثبت برند آن در کشور شرکت یکتا ماندگار است که با خیال راحت می توانید محصول با کیفیت بالای فورتا فررو ماندگار را از این شرکت تهیه کنید.

گواهینامه فنی یکتا ماندگار الیاف فورتا

در واقع می توان گفت برای برند فورتا اتفاقی شبیه به داستانی که برای برند Cleanex کلینکس پیش آمد به وقوع پیوسته، در این مورد هم زمانی که شرکت کیمبرلی کلارک برای اولین بار نوعی از دستمال کاغذی یکبار مصرف (قابل دور انداختن) را با برند کلینکس تولید و به بازار عرضه کرد، در جهان مشهور و معروف شد چرا که تا آن زمان مردم از دستمال های جیبی و پارچه ای استفاده می کردند و زمانی که دچار سرماخوردگی می شدند مجبور بودند دستمال آلوده را در جیب خود حمل کنند، در حالی که شعار شرکت کیمبرلی کلارک این بود: سرماخوردگی را در جیبتان حمل نکنید! پس از آن مردم به هر دستمال بهداشتی ای که ظاهری شبیه به محصول کلینکس از نظر بسته بندی و جنس داشت، اما با وجود اینکه توسط یک تولیدکننده و با یک برند دیگر به بازار عرضه می شد، کلینکس می گفتند، که خوب البته این موضوع مزایا و معایب خود را دارد، از یک طرف کیفیت آن محصول که کپی برداری می شود و نوآورانه بودن آن و به نوعی اولین بودنش به همه اثبات می شود، اما در مواقعی که محصولات متفرقه با نام محصول اصلی به فروش می رسد و مصرف کننده با کیفیت بد محصول دچار ضرر و زیان یا احساس بدی می شود، نام و نشان محصول اصلی در ذهن مصرف کننده بد نام می شود.

به همین دلیل کارشناسان فنی کانتک همواره برای ارائه مشاوره فنی در مورد انواع الیاف موجود در بازار دنیا و کشور و تفاوت های آن ها از نظر شکل ظاهری و کیفیت عملکرد آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما هستند. با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button