نقش الیاف ماکروسینتتیک در کاهش فرسایش مناطق ساحلی!

نقش الیاف ماکروسینتتیک

نقش قطعات بتنی گنبدی شکل مسلح شده با الیاف ماکروسینتتیک جایگزین میلگرد فورتا برای کاهش سرعت و قدرت امواج دریا

فرسایش مناطق ساحلی یک معضل جدی برای بسیاری از کشورهای دارای مناطق ساحلی است. در این میان تایلند با بیش از 2637 کیلومتر خط ساحلی بیش از همه با این معضل روبروست. مشکلی که سالیانه بین 5 تا 20 متر از ساحل این کشور کم می کند که هزینه ای بالغ بر 160 میلیون دلار به این کشور ضرر می رساند.

بر اساس تحقیقات گسترده اداره منابع دریایی و ساحلی تایلند و دانشگاه PSU تایلند، قطعات پیش ساخته بتنی مسلح الیافی در ردیف های کنارهم به منظور کاهش انرژی امواج، که منجر به کاهش خرابی های ناشی از خوردگی می شود، طراحی شد.

تحقیقات گسترده ای برای محاسبه شکل قطعات بتنی و تاثیر آن بر روی سرعت امواج به روش های تجربی و تئوری انجام شد که در کلیه طرح ها نتیجه ها نشان می داد که کاربرد این نوع قطعات با پایه های 6 ضلعی برای ایجاد پایداری مناسب، می تواند بین 35 تا 70 درصد از سرعت امواج را کاهش دهد.

به خاطر محیط شدیدا خورنده، و همچنین شکل قطعات که گنبدی شکل و دارای حفراتی بود، استفاده از میلگرد برای مسلح کردن این قطعات امری بسیار مشکل و کم دوام بود. بنابراین از الیاف ماکروسینتتیک فورتا FORTA برای افزایش شکل پذیری و انرژی پذیری قطعات و همچنین تضمین دوام بتن در این نوع محیط های شدیدا خورنده، استفاده شد. الیاف پلیمری جایگزین آرماتور فورتا در محیط های اسیدی و قلیایی دارای مقاومت بسیار بالایی است و خورده نمی شود.

همچنین کاربرد الیاف بتن فورتا FORTA باعث شد تا به جای ضخامت 15 سانتی متری که باید قطعات با میلگرد ساخته می شدند، ضخامت به 5 سانتی متر کاهش پیدا کند بدون اینکه خطر و نگرانی ای در عملکرد و حمل و نقل قطعات بوجود آید. این کار صرفه جویی هزینه ای قابل توجهی به همراه داشت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button