بررسی عملکرد روسازی مسلح با الیاف فورتا پس از 4سال در ایستگاه های BRT

روسازی مسلح با الیاف فورتا

روسازی مسلح با الیاف فورتا کانتک

4 سال پیش در شرایطی که شهرداری تهران شاید با تردید با بتنی کردن روسازی برخی ایستگاه ها و پایانه ها به جای آسفالت موافقت کرد، و سپس طرح بتن مسلح با میلگرد را به روسازی مسلح با الیاف سنتتیک فورتا تغییر داد، شاید برخی تصور نمی کردند که عملکرد روسازی بتنی مسلح با الیاف ماکروسینتتیک فورتا تا این حد بهتر و با دوام تر از آرماتور باشد. اما ما با اطمینان کامل از عملکرد فورتا به دلیل سابقه بیش از 40 سال کاربرد این محصول در نقاط مختلف دنیا و تحت شدیدترین شرایط محیطی و ترافیکی مانند بنادر، فرودگاه‌ها، کفسازی‌های‌ صنعتی و روسازی ها، از دوام بسیار بیشتر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری بتن الیافی فورتا صحبت می کردیم و به نتیجه ایمان داشتیم.
🔶 اکنون بعد از گذشت 4 سال و 4 زمستان و بارگذاری ترافیکی سنگین در خطوط_BRT و پایانه_ها و بررسی پروژه های اجراشده و مقایسه آن با رویه های آسفالتی و یا بتنی مسلح با میلگرد، شک برخی به باور و باور برخی به ایمان تبدیل شد و نتیجه آن گسترش کاربرد این روش در پروژه های دیگر با الیاف فورتا در شهرداری و کشور شده است.
🔷 بیشترین خرابی دیده شده بعد از 4 سال، ترک های طولی با حداقل بازشدگی عرض ترک (به دلیل رعایت نشدن ایجاد درز به صورت استاندارد) بود. همچنین در برخی موارد در محل اتصال رویه بتنی و آسفالتی یا وجود محدودیت هایی در مورد رعایت ضخامت طراحی شده خرابی هایی وجود داشت که سعی شده بود با اصلاح روش های اجرا در ایستگاه های بعدی برطرف گردید. همچنین خرابی مشهودی ناشی از سیکل های ذوب و یخبندان و پوسته ای شدن سطح هم دیده نشد. نکته بسیار مهم و هدف اصلی کاربرد الیاف بتن فورتا حفظ ترک ها و باربری پس از ایجاد ترک در رویه ها بود که این امر به خوبی انجام شده و نسبت به روسازی مسلح با آرماتور نقطه برتری الیاف فورتا است.

سنگ فرش با فورتا

 

بررسی عملکرد سنگ فرش تقویت شده با الیاف فورتا
🔶 دلیل دیگر برتری روسازی مسلح با الیاف سازه ای فورتا این است که، خرابی رایج در برخی ایستگاه ها با روسازی آسفالتی مانند شیارشدگی و خزش کاملا برطرف شد. روسازی مسلح با آرماتور نیز در حفظ عرض ترک خوردگی ها کنترل خوبی نداشتند (به علت فاصله میلگرد از سطح و امکان گسترش ترک ها) و خرابی های ناشی از سیکل های یخبندان و پوسته ای شدن ناشی از نمک های یخ زدا به راحتی قابل رویت بود. (در عکس ها مشاهده می شود)

روسازی آسفالت برای شیارروسازی آسفالتی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button