ویژگی های بتن مرغوب

ویژگی های بتن مرغوب چیست؟

طبق لغت نامه دهخدا بتن واژه ای است فرانسوی و در تعریف آن این چنین آمده: یکی از انواع مصالح بنائی مرکب از سیمان و آب و ریگ (شن) و ماسه که به نسبت های خاص درهم آمیزند و چون اندکی بگذرد چون ساروج سخت و مستحکم شود و زیرپی بنا و پایه را بدان سازند و اسکلت و بدنه را با آن استحکام دهند و چون میله های فلزی و مفتول آهنین در آن گذارند سخت تر گردد و آن را بتن آرمه (بتن مسلح) گویند. خوب تعریف جالبی بود اما عامیانه و در حین حال متاسفانه برخی افراد در صنعت راه و ساختمان هم تنها همین تصور را از بتن دارند، اما بنابر تعریف زنده یاد دکتر قالیبافیان، بتن ترکیبی است از آب، سیمان، سنگدانه و اندکی شعور! بله داشتن شعور و آگاهی از روش طراحی طرح مخلوط، تولید و ساخت و اجرای بتن به منظور ساخت سازه هایی با مقاومت و دوام بالا امری است که خیلی اوقات مورد غفلت قرار می گیرد. به همین منظور برای تولید بتن مرغوب و  با کیفیت بالا باید ویژگی های بتن مرغوب و مصالح تشکیل دهنده و نقاط ضعف آن را به خوبی شناسایی کرد تا در راستای تقویت و رفع آن ها حرکت کرد. بتن با دوام و مرغوب در عین دارا بودن مقاومت بالا (قابل قبول)، باید حداقل پتانسیل برای بروز ترک های ناشی از جمع شدگی پلاستیک (کوتاه مدت) و جمع شدگی ناشی از خشک شدگی (بلند مدت) را داشته باشد، باید انرژی پذیری و ضربه پذیری مناسبی داشته باشد، می بایست دوام زیادی در محیط های خورنده داشته باشد و نفوذپذیری آن کنترل شده باشد. همه این موارد را اگر اراده کنیم و تکنولوژی های نوین را به خدمت بگیریم می توانیم با کمترین هزینه اضافه، بتن مرغوب ایجاد کنیم.

افزایش مقاومت بتن

یکی از روش های افزایش مقاومت و دوام بتن مرغوب استفاده از افزودنی ها برای اصلاح و بهبود خواص بتن است. طی چند دهه اخیر انواع مختلفی از افزودنی های شیمیایی و پلیمری برای بهبود ویژگی های مختلف بتن معرفی شده که بعضی از آن ها نیز بسیار فراگیر شده است. از جمله این محصولات، کاربرد انواع روان کننده ها برای کاهش نسبت آب به سیمان به منظور افزایش مقاومت و دوام بتن بسیار مورد استقبال قرار گرفته به نحوی که امروزه در کمتر پروژه کوچکی هم با عدم مصرف فوق روان کننده ها روبرو می شویم. تنها خطری که مثل بسیاری از فناوری های دیگر می تواند تهدیدی برای این نوع افزودنی باشد، کاربرد محصولات غیر استاندارد است که باید مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد. برای مطالعه بیشتر می توانید در مورد ابر روان کننده و  کاهنده آب بیشتر بخوانید.

ویژگی بتن مرغوب الیافی

بتن الیافی یکی از راه های تولید بتن مرغوب

یکی دیگر از افزودنی هایی که امرووزه کمتر از روان کننده در پروژه ها جا باز کرده و جای خالی آن در بسیاری از پروژه احساس می شود، الیاف بتن است. با پیشرفت در صنعت الیاف و نساجی از دهه 1950 میلادی، شاهد تولید و به کارگیری الیاف پلیمری در بتن بوده ایم. الیاف در بتن به دو نوع میکرو و ماکرو تقسیم می شود. هرکدام می تواند شامل انواع الیاف شیشه، فولادی، مصنوعی (پلیمری) و طبیعی باشد. پر مصرف ترین نوع از الیاف بتن میکرو در حال حاضر الیاف شیشه و پلیمری از جنس پلی پروپیلن می باشد. الیاف شیشه انواع مختلفی دارد اما نوع مقاوم در محیط قلیای آن یعنی AR GLASS برای محیط بتن مناسب است و دوام بلندمدت دارد. بیشتر از این نوع الیاف در ساخت قطعات بتنی و قطعات موسوم به GFRC استفاده می شود. نوع پر مصرف دیگر الیاف میکرو، الیاف میکرو از جنس پلی پروپیلن و پلی استر (PET) است. الیاف پلی پروپیلن باعث افزایش مقاومت بتن در برابر ترک های ناشی از جمع شدگی خمیری در ساعات اولیه، افزایش مقاومت بتن در برابر آتش سوزی و حریق، کاهش نفوذپذیری، افزایش دوام بتن مرغوب در برابر سیکل های ذوب و یخبندان، افزایش مقاومت در برابر پوسته ای و ورقه ای شدن رویه های بتنی و برخی پارامترهای دیگر بتن می شود. مصرف الیاف پلی پروپیلن خالص MICROFORCE-500 به عنوان افزودنی در هر کاربری و محل مصرف بتن به مقدار نیم تا یک کیلوگرم در مترمکعب توصیه اکید می گردد.

از الیاف پلی استر هم در کشورمان استفاده می شود که به دلیل امکان خوردگی ان در محیط قلیایی برخی مصرف آن را توصیه نمی کنند اما در حالت کلی باید 40% بیشتر از الیاف پلی پروپیلن استفاده شود و جذب آب نیز دارد.

نوع دوم، الیاف ماکرو

اما نوع دوم الیاف، نوع ماکرو است. الیاف ماکرو معمولا در دو جنس فولادی و پلیمری تولید و به مصرف می رسد. هر کدام دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند و در برخی کاربردها از دیگری بیشتر به مصرف می رسند. مثلا در ساخت سگمنت های بتنی در لاینینگ تونل ها بیشتر از الیاف فولادی، و در شاتکریت اغلب از الیاف ماکروسینتتیک (پلیمری ماکرو) استفاده می شود. الیاف سازه ای ماکرو پلی تار در محیط بتن کاملا با دوام است و در محیط اسیدی نیز به هیچ عنوان دچار خوردگی نمی شود. این اصلی ترین مزیت الیاف ماکرو پلیمری نسبت به فولادی است. البته مزایای دیگری هم در مصرف و روش اجرا، هزینه و … دارد که می توانید در مقالات دیگر مطالعه کنید.

محصولات مختلف کانتک در زمینه الیاف ماکرو عبارت است از :

الیاف جایگزین میلگرد فورتا

-الیاف جایگزین میلگرد پلی تار GT600 – WT700

-الیاف جایگزین میلگرد پلی تار EM500

-الیاف سنتتیک پلی تار WAVE-G350

-الیاف سنتتیک بارچیپ

هرکدام از این محصولات در کاربردهای ویژه و با مقدار مصرف مخصوص به همان محصول امکان کاربرد دارد. بنابراین برای اطلاع از روش و مقدار مصرف آن ها با ما در تماس باشید.

همچنین الیاف فولادی DXFOR نیز که در طول، قطر و شکل های مختلفی تولید می شود برای مصرف در کاربردهای ویژه الیاف فولادی به مشتریان ارائه و پیشنهاد می گردد.

در انتها باید ذکر کرد که استفاده از الیاف مناسب، با کیفیت و استاندارد قطعا باعث افزایش و بهبود خواص بتن و تبدیل آن به یک بتن مرغوب و با دوام می‌شود و توصیه می شود مهندسین توجه ویژه ای به مزایای الیاف در بتن و تحولی که می تواند در ساختار بتن ایجاد نماید داشته باشند.

جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه بتن الیافی با همکاران ما در کانتک در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button