مشخصات الیاف فورتا FORTA

مشخصات فیزیکی الیاف جایگزین میلگرد

  • مواد اولیه : پلی پروپیلن / کوپلیمر خالص
  • شکل ظاهری : سیستم الیاف تک رشته ای درهم تابیده و شبکه ای
  • وزن مخصوص : 0.91 گرم بر سانتی مترمکعب
  • مقاومت کششی : 600-700 MPa
  • طول : 54 میلیمتر ، رنگ: خاکستری
  • مقاوم در محیط های اسیدی و بازی، جذب آب: ندارد
  • مطابق با استانداردهای ASTM C1116, ASTM D7508, ANSI-SDI-C2011
  • بسته بندی: کارتن های 16 کیلوگرمی
  • تولید شرکت FORTA  امریکا

مشخصات کلی الیاف سنتتیک فورتا FORTA

الیاف فورتا الیافی متشکل از مواد ترکیبی مختلف، ساخته شده از کوپلیمر/پلی پروپیلن 100% خالص متشکل از ترکیب رشته های بسیار نازک در هم تابیده شده و الیاف به شکل شبکه ای می باشد که باعث ایجاد یک سیستم بتن مسلح با عملکرد و کیفیت بسیار بالا می شود. الیاف جایگزین میلگرد ساده و صنعتی ترکیبی رشته ای، با در هم آمیختن یک شبکه منسجم از تارهای بسیار مستحکم و دارای مقاومت کششی بالا در بتن، باعث ایجاد دوام طولانی مدت، افزایش مشخصه های سازه ای و کنترل ترک های ثانویه یا حرارتی در بتن می شود که دستیابی به این محصول حاصل تلاش ها و طراحی های طولانی مدت بوده است. الیاف ماکرو پلیمری فورتا فررو دچار خوردگی نمی شود و در محیط های قلیایی و اسیدی 100% مقاوم است.

الیاف جایگزین میلگرد فورتا

چرا از الیاف فورتا به جای میلگرد استفاده کنیم؟

برای توضیح دلیل استفاده از الیاف پلیمری فورتا forta ferro به عنوان الیاف جایگزین میلگرد باید گفت که اول از همه، آرماتور نیازمند قرارگیری دقیق در محل طراحی شده اش در بتن می باشد، موضوعی که اجرای آن بسیار سخت است و در صورت انجام بسیار زمان گیر. همچنین آرماتور تنها باعث مسلح کردن بتن در دو بعد می‌شود به دلیل اینکه در محل‌های مشخص قرار گرفته است و هرگز در کل مخلوط بتن پخش نشده، از این رو با بیشتر شدن ضخامت بتن تاثیر آن در کنترل ترک‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این نصب و اجرای آرماتور در محل مناسبش به یک چالش جدی تبدیل شده است، برای مثال در سقف‌ها و کفسازی‌ها، میلگردها معمولا در پایین و یا وسط دال قرار می‌گیرند، بنابراین باعث عدم عملکرد مناسب آرماتور برای جلوگیری از ایجاد ترک‌ها می‌شود و طول عمر عضو و سازه را کاهش می‌دهد. دوما حمل و انبار آرماتور در محل پروژه فضای زیادی را اشغال می‌کند، سوما معضل خوردگی در آرماتور و الیاف‌ فلزی باعث تاثیر منفی در ظاهر و دوام بتن می‌شود و از نظر مسائل اجرایی مثل بتن ریزی و ایجاد تراکم هم مشکلاتی ایجاد می‌کند. و در نهایت، مسلح کردن بتن با آرماتور و مصالح فلزی باعث کنترل ترک‌های پلاستیک (اولیه) بتن نمی‌شود.

کابرد و مزایای الیاف ماکرو پلیمری فورتا FORTA

مزایای کاربرد الیاف فورتا FORTA

  • استفاده از الیاف جایگزین میلگرد در بتن الیافی خطاهای اجرایی را از بین می برد.
  • بتن الیافی مقطع یکپارچه و با مقاومت بیشتری ایجاد می کند.
  • الیاف سازه ای فورتا در بتن الیافی جذب انرژی بالایی دارد.
  • بتن الیافی با الیاف سازه ای فورتا دارای خواص کنترل جمع شدگی و ترک بیشتری است.
  • بتن الیافی الیاف ماکروسینتتیک فورتا فررو دوام بسیار بیشتری دارد.
  • بتن الیافی الیاف سازه ای فورتا فررو خطرات ناشی از حمل، بافت و نصب آرماتور را برای نیروی انسانی ندارد.
  • بتن الیافی باعث صرفه جویی در زمان ساخت می شود.
  • بتن الیافی با استفاده از الیاف ماکروسینتتیک فورتا هزینه های ساخت را تا 50% کاهش می دهد.

کاربرد الیاف جایگزین میلگرد

در واقع الیاف سنتتیک فورتا باعث تغییر در روش مسلح کردن بتن از حالت سنتی به حالتی هوشمند می شود، به طوریکه از لحظه ایجاد پتانسیل بروز ترک در بتن رشته های با مقاومت کششی بسیار بالای الیاف فورتا فررو وارد عمل می شوند و باعث حفظ و جلوگیری از گسترش عرض و عمق ترک خوردگی می شوند که در نهایت منجر به افزایش دوام بتن و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود.

باید اشاره کرد که در برخی پروژه های بزرگ و حتی متوسط اگر از روش شاتکریت الیافی استفاده شود، در سرعت اجرا تاثیر شگفت‌انگیزی ایجاد میشوذ. همچنین با جایگزینی الیاف ماکرو پلیمری فورتا به جای میلگرد، بیش از 30 درصد صرفه جویی در هزینه های اولیه ایجاد می شود که در سطح پروژه های ملی صرفه جویی های هزاران میلیاردی ایجاد می شود.

الیاف جایگزین میلگرد فورتا فرو

بتن مسلح با فورتا FORTA به منظور جایگزینی آرماتور در کاربردهایی مانند موارد زیر استفاده می شود :

  • سقف های عرشه فولادی
  • کفسازی های صنعتی و محوطه سازی
  • محوطه کانتینرها، سیلو و انبار در بنادر
  • شاتکریت و لاینینگ تونل
  • محصولات پیش ساخته بتنی
  • پارکینگ ها
  • روسازی های بتنی
  • عرشه پل ها
  • افزایش شکل پذیری و انرژی پذیری سازه ها
  • افزایش دوام بتن در محیط های خورنده

روش مصرف الیاف جایگزین میلگرد

میزان مصرف پیشنهادی الیاف فورتا با توجه به محل کاربرد طراحی و توصیه می گردد. الیاف جایگزین میلگرد را می توان مستقیما به بتن در حین اختلاط یا پس از اضافه شدن کلیه مصالح در انتهای کار اضافه کرد و با دور بالا حداقل 10دقیقه بعد از اضافه شدن باید اختلاط ادامه پیدا کند. پاکت های کاغذی حلال در آب این الیاف را مستقیما به تراک میکسر می توان اضافه نمود.

روش نگهداری الیاف جایگزین میلگرد فورتا کانتک

الیاف پلیمری سازه ای فورتا فررو ماندگار که الیافی برای مسلح کردن بتن و جایگزین میلگرد در کاربردهای مختلفی استفاده می شود، از مواد اصلاح شده با پایه پلی پروپیلن/پلی اولفین ساخته شده که در محیط های اسید و قلیا بسیار مقاوم است و به همین دلیل در بتن در محیط های خورنده دوام بسیار زیادی دارد. اما جهت نگهداری الیاف فورتا فررو باید دقت کرد که این محصول در معرض رطوبت نباید باشد، به دلیل اینکه بسته بندی آن در کارتن و بسته های پاکت کاغذی است و اگر در معرض رطوبت قرار گیرد بسته بندی آن دچار آسیب می‌شود.

همچنین محیط نگهداری الیاف پلیمری فورتا نباید از دمای 15- درجه سانتی گراد کمتر شود. البته این دما برای محصولات بی کیفیت و ساخته شده از مواد بازیافتی و دست دوم و یا الیاف پلاستیکی و مشابه آن حتی توصیه می شود به کمتر از صفر درجه هم نرسد، بدلیل اینکه بسیار ترد و شکننده می شوند و به راحتی در دماهای 0 تا 4- درجه هم خرد می شوند.

تائیدیه های الیاف سازه ای فورتا

بعضی از مهم ترین تائیدیه های الیاف ماکروسینتتیک فورتا forta ferro عبارتند از :

  • گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
  • مطابق با الزامات استانداردهای  ASTM C1116, D7508
  • مطابق با الزامات دستورالعمل های انجمن بتن امریکا (ACI) برای جایگزینی میلگرد در کفسازی بتنی، شاتکریت و سگمنت های بتنی
  • تائیدیه  اتحادیه اروپا (CE)
  • مطابق با الزامات استاندارد ملی عرشه فولادی امریکا و ایران برای جایگزینی میلگرد حرارتی و حریق
  • تاییدیه موسسه UL در تست تحمل در برابر آتش سوزی برای سقف های عرشه فولادی
  • سازگاری با محیط زیست طبق اداره کل سلامت و ایمنی حرفه ای امریکا
  • تاییدیه مرکز بین المللی سنجش محصولات ICC-ES
  • تست و تایید شده در دانشگاه های معتبر امریکا
  • دانشگاه آخن آلمان و کسب تاییدیه نوآوری
  • تست و تایید شده در دانشگاه های معتبر ترکیه و ایران
تائیدیه های الیاف سازه ای فورتا
الیاف سازه ای فورتا

آیا امکان حذف میلگرد حرارتی / سازه ای با ماکروسینتتیک فورتا وجود دارد؟

محل قرارگیری مناسب میلگرد حرارتی در دال بتنی کجاست؟

مطابق با آیین نامه ACI 360R-10 بند 2-2-3 بهترین محل برای قرارگیری میلگرد حرارتی برای کنترل ترک خوردگی یک سوم بالای ضخامت دال بتنی می باشد. متن اصلی بخشی از این بند به صورت زیر می باشد.

Bar and wire reinforcement should be stiff enough to be accurately located in the upper 1/3 of the slab

معایب و مشکلات کاربرد میلگرد برای کنترل ترک خوردگی

اما مطابق تجارب اجرایی متعدد عملا نمی توان میلگرد را به دلیل مشکلات و سختی های اجرایی در یک سوم بالای ضخامت دال قرار داد. علاوه بر مشکلات اجرایی، حفظ پوشش (cover) بتن روی میلگرد نیز برای دال های با ضخامت کمتر از 12 سانتی متر دارای ریسک برای پیمانکاران می باشد که معمولا با گذاشتن میلگرد در وسط دال این نگرانی را به نوعی برای خود حل می کنند، در حالیکه با این کار عملا میلگرد را در جای مطمئن برای جلوگیری و کنترل گسترش ترک خوردگی ها قرار نداده اند.

بنابراین نتیجه قرارگیری نامناسب میلگرد حرارتی در محل اصلی (یک سوم بالا)، بوجود آمدن ترک های زیاد و عریض پس از گذشت مدت زمان کمی از طول عمر رویه بتنی می باشد. و از آن جایی که میلگرد فقط در دو بعد و در همان لایه ای که داخل بتن قرار گرفته می تواند عرض ترک ها را کنترل کند، بنابراین ترک در مابقی ضخامت دال بتنی گسترش می یابد و عاملی برای نفوذپذیری و کاهش دوام می شود. درحالی که با استفاده از الیاف سنتتیک فورتا با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم بود.

برای نصب لوله داربست بر روی این بستر نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.

جایگزین مناسب میلگرد حرارتی در دال های روی زمین و سقف ها چیست؟

1- مطابق دستورالعمل و راهنمای انجمن بتن امریکا (ACI360R-10) برای دال های بتنی روی زمین، و طبق بند 2-2-3 جایگزین میلگرد و مش حرارتی، الیاف فولادی و الیاف ماکروسینتتیک می باشد. متن آیین نامه به صورت زیر می باشد:

Slabs reinforcement can consist of bars, welded wire reinforcement sheets, steel fibers, or macrosynthetic fibers

همانطورکه اشاره شد، گسترش مصرف الیاف ماکروسینتتیک (الیاف پلیمری فورتا) در دنیا و اثبات مزایای آن باعث شد که در چاپ جدید سال 2010 دستورالعمل مخصوص دال های روی زمین انجمن بتن امریکا (ACI360R-10)، به عنوان جایگزینی برای میلگرد و الیاف فولادی مطرح شود.

2- مطابق استاندارد عرشه فولادی انجمن استانداردهای ملی امریکا (ANSI-SDI-C2011) و طبق بند 13.a سه روش برای کنترل ترک های ناشی از افت حرارت و جمع شدگی به صورت زیر مطرح شده است:

الف- میلگرد های مسلح کننده و مش های حرارتی

ب- الیاف فولادی – در صورتی که مطابق مشخصات و ضوابط استانداردهای ASTM C1116, type I و ASTM A820, Type I, II, V باشد و حداقل 14.8 Kg/m3 مصرف شود.

ج- الیاف ماکروسینتتیک فورتا forta ferro – در صورتی که مطابق با مشخصات و ضوابط استانداردهایASTM C1116, Type III و ASTM D7508 باشد و حداقل 2.4 Kg/m3 مصرف شود.

نکاتی کاربردی از الیاف بتن فورتا Forta Ferro 

چطور الیاف فورتا اصل تهیه کنیم؟

به دلیل مزایای استفاده از الیاف بتن فورتا به جای میلگرد، متاسفانه در سال های اخیر تعدادی افراد و شرکت های سودجو با سواستفاده از نام و برند الیاف ماکروسینتتیک forta و با کپی کردن ظاهر الیاف بصورت کاملا ناشیانه اقدام به فروش محصولات بی کیفیت داخلی یا چینی به نام الیاف فورتا می کنند که این امر برای افرادی که حتی یک بار الیاف اصل ماکرو پلیمری فورتا را دیده باشند کاملا قابل تشخیص است، اما متاسفانه بعضی خریداران دقت و  جستجوی کافی را در این زمینه انجام نمی دهند و مورد فریب قرار می گیرند.

توجه شود که شرکت دانش رویان یکتا ماندگار (کانتک) در کشور به عنوان تنها نمایندگی رسمی توزیع الیاف ماکرو پلیمری forta ferro در ایران فعالیت می کند که گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم بنام این شرکت و گواه بر این مدعاست. همچنین برند الیاف فورتا فررو در اداره ثبت علائم تجاری بنام این شرکت ثبت شده و سواستفاده از این نام موجب پیگردهای قانونی می شود. علاوه بر این شما با پیگیری و استعلام از نمایندگی رسمی توزیع الیاف بتن forta در منطقه خاورمیانه می توانید از توزیع کننده انحصاری این محصول در ایران اطمینان پیدا کنید.

گاهی برخی افراد ادعای واردکننده اصلی الیاف فورتا را می‌کنند اما هیچ مستند آزمایشگاهی و یا گواهینامه معتبری به نام شرکتشان نمی توانند ارائه کنند، شرکتی که صاحب اصلی الیاف فورتا است دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای این محصول است و نتایج آزمایشگاهی متعددی در دانشگاه های کشور و مراکز تحقیقاتی در مورد الیاف فورتا فررو ماندگار دارد و برند تجاری آن توسط این شرکت ثبت شده است. لذا لازم است این نکات مهم را جهت خرید الیاف فورتا در نظر داشته باشید.

اگر چه اگر حتی یک بار بتوانید از شرکت اصلی واردکننده الیاف بتن فورتا نمونه آن را تهیه کنید، همیشه می توانید با دردست داشتن آن، نمونه های غیراصل که برخی به نام الیاف فورتا میفروشند را تشخیص دهید. شاید یکی از مهمترین نکات در خرید الیاف فورتا همین باشد، چون به راحتی می توان نمونه های دیگر را فقط از طریق کنترل و مقایسه شکل ظاهری و لطافت و رنگ از الیاف اصلی تشخیص داد. البته هشدار میدهیم که ممکن است فروشنده ای نمونه الیاف اصلی را برای شما ارسال کند اما در زمان ارسال بار محصول دیگری را ارائه کند که تنها راه حل شرط کردن این موضوع و کنترل بار ارسالی در زمان خرید می باشد.

نحوه مصرف الیاف جایگزین میلگرد فورتا

الیاف فورتا فررو اساسا به جای میلگرد در پروژه هایی مانند سقف های عرشه فولادی، رویه های بتنی، کف سازی های صنعتی، عرشه پل ها، پارکینگ ها، شاتکریت و لاینینگ تونل ها، محصولات پیش ساخته و یا هر جای دیگری که کاهش مصرف آرماتور و یا حذف آن مورد نظر باشد، کاربرد دارد.

این محصول مطابق با استانداردهای ASTM C1116, ASTM D7508, ANSI-SDI-C2011, BS EN 14889-2 و آیین نامه های ACI و استانداردهای کشورهای مختلف است.

الیاف forta ferro با کاهش جمع‌شدگی بتن تازه و سخت، باعث ارتقای ضربه‌پذیری و مقاومت متن می‌شود. فورتا با ایجاد یک شبکه منسجم الیاف در بتن الیافی باعث افزایش ایجاد دوام بتن می شود.

میزان مصرف الیاف سازه ای forta با توجه به محل و شرایط پروژه طراحی میشود. الیاف forta را می توان مستقیما به بتن در حین اختلاط یا پس از اضافه شدن کلیه مصالح در انتهای کار اضافه کرد و با دور بالا حداقل 10دقیقه بعد از اضافه شدن باید اختلاط ادامه پیدا کند. پاکت های کاغذی حلال در آب این الیاف را مستقیما به تراک میکسر می توان اضافه نمود.

مقدار مصرف الیاف فورتا فررو

برای تعیین مقدار مصرف الیاف فورتا فررو ماندگار FortaFerro (کانتک) می بایست ابتدا از شرایط بارگذاری در پروژه، شرایط بستر و آب و هوا، ضخامت بتن، نوع میلگرد طراحی شده در صورت داشتن طرح با میلگرد که قرار است با الیاف پلیمری سازه ای فورتا جایگزین شود، و نوع کاربری که مثلا در کفسازی و روسازی بتنی است یا قطعات پیش ساخته یا تونل و … اطلاعات کافی را بدست آوریم. سپس بوسیله مهندسین طراح بتن الیافی در مجموعه کانتک طراحی اولیه انجام می گردد و مقدار مصرف الیاف فورتا اصلی تعیین می گردد. ذکر این نکته هم ضروریست که مقدار مصرف نهایی محاسبه شده با الیاف فورتا به هیچ عنوان قابل جایگزینی با الیاف دیگری با همان مقدار مصرف نیست، به عبارت دیگر باید محاسبات تعیین دوز مصرف الیاف با توجه به ویژگی های همان الیاف مورد نظر انجام شود چون در فرایند طراحی، پارامترهای مربوط به عملکرد بتن حاوی الیاف پس از ترک خوردگی وارد می شود، که این پارامترها برای هر نوع الیافی و هر مقدار مصرفی انحصارا مربوط به همان محصول است و هیچ دو محصولی عملکرد یکسان ندارند، در واقع چیزی شبیه به اثر انگشت در انسان ها. پس باید هنگام خرید، از فروشنده هر الیاف ماکرویی بخواهیم که مستندات و نتایج آزمایش معتبر از تست طاقت خمشی یا جذب انرژی همان الیاف را با مقدار مصرف پیشنهادی به شما ارائه نمایند تا از درست بودن مقدار مصرف اطمینان حاصل کنید. متاسفانه اکثر فروشندگان الیاف چنین اطلاعاتی را یا ندارند (اصلا با روش تعیین مقدار مصرف الیاف ماکرو آشنایی ندارند!)، یا در هنگام فروش آن را به مشتریان ارائه نمی کنند چراکه عملکرد ضعیف محصولشان نمایان می شود و مقدار مصرف محصولشان غیر اقتصادی می شود و مشتریان از خرید منصرف می شوند.

اگر به صورت کلی بخواهیم بازه مصرفی برای کاربردهای مختلف که الیاف فورتا فررو ماندگار به جای میلگرد می تواند مصرف شود تعیین نماییم، بازه مصرف 1 تا 3 کیلوگرم در هر مترمکعب بتن برای کاربردهای متداول مانند کفسازی و روسازی هاشی بتنی، سقف های عرشه فولادی، قطعات پیش ساخته بتنی و تونل ها (معمولا بیشتر از 2 کیلوگرم) می تواند به عنوان پیش فرض اولیه برای مشتریان درنظر گرفته شود، اما حتما می بایست مقدار مصرف دقیق توسط متخصصین طراحی بتن الیافی توسط همکاران ما در کانتک محاسبه و اعلام گردد.

جدول مشخصات فنی الیاف فورتا اصلی

مواد اولیه پلی پروپیلن/کوپلیمر خالص
شکل ظاهری الیاف به صورت تابیده شده/شبکه ای
طول 54 mm
وزن مخصوص 0.91 gr/cm3
مقاومت کششی 600-700 MPa
مدول الاستیسیته >5.5 GPa
درصد ازدیاد طول <15%
دمای ذوب 160 °C
رنگ خاکستری
مقدار Re,3 در دوز مصرف

2 کیلوگرم/مترمکعب

حداقل 29 درصد

(طبق استاندارد ASTM C1609)

مطابق با الزامات ضابطه 4-120 نظام فنی و اجرایی کشور و استانداردهای

ASTM C1116, ASTM D7508, ANSI-SDI-C2011

نکات اجرایی و مصرف الیاف فورتا فررو ماندگار

الف- تولید بتن الیافی فورتا و زمان اضافه کردن الیاف بتن فورتا و افزودنی ها

1- لازم است اسلامپ اولیه بتن بدون الیاف حداکثر 6-8 سانتی متر باشد.

2- با افزودن الیاف، اسلامپ بتن کاهش می یابد که باید با مصرف فوق روان کننده/ژل مناسب جبران شود و از افزودن آب داخل تراک میکسر پای کار و یا در بچینگ برای جبران افت اسلامپ جدا خودداری شود.

3- پیمانکار موظف است قبل از شروع به اجرا، مقدار مصرف الیاف طراحی شده را با فوق روان کننده استاندارد تایید شده توسط دستگاه نظارت با طرح مخلوط مورد نظر برای پروژه در کارخانه بتن به صورت آزمایشی تولید نماید و دوز مصرف روان کننده را برای رسیدن به اسلامپ هدف در اجرا بدست آورد.

4- محل افزودن الیاف ماکرو و میکرو در بچینگ تولید بتن می باشد، و زمان افزودن الیاف همزمان با ورود مصالح سنگی می باشد. همچنین نیازی به افزایش زمان میکس در بچینگ نمی باشد، اما می بایست اختلاط در تراک میکسر با دور تند حداقل 15 دقیقه انجام گردد.

5- زمان افزودن فوق روان کننده می تواند در بچینگ و یا در تراک میکسر بلافاصله پس از تکمیل بارگیری انجام شود. با توجه به اسلامپ اولیه ممکن است نیاز شود مقداری از افزودنی در بچینگ و مابقی برای تنظیم اسلامپ در تراک میکسر پای کار اضافه گردد.

6- نکته بسیار مهم رعایت مقدار مصرف دقیق الیاف ماکرو و میکرو طبق طراحی به بتن می باشد. چراکه مقدار الیاف ماکرو در محاسبات تاثیر مستقیم بر عملکرد روسازی در بلندمدت و دوران بهره برداری خواهد داشت. لذا پیمانکار می بایست تمهیدات لازم را برای اطمینان از رعایت مقدار مصرف هر دو نوع الیاف در بچینگ فراهم نماید. (برای مثال پیمانه کردن یا استفاده از ترازو)

7- با توجه به وجود پتانسیل تبخیر شدید سطحی در هنگام بتن ریزی در پروژه های در معرض تابش آفتاب و وزش باد، توصیه اکید می شود که مقدار آب به سیمان حداکثر به 40 درصد محدود گردد (و یا اینکه اسلامپ اولیه پیش از افزودن الیاف و روان کننده حداکثر 6-8 سانتی متر باشد)، در غیر اینصورت شاهد ترک های ناشی از جمع شدگی پلاستیک (اولیه) به دلیل تمایل به تبخیر آب اضافی زیادی که در طرح مخلوط موجود است خواهیم بود.

ب- اجرای بتن الیافی فورتا

1- با توجه به وجود تارهای نازک و مستحکم الیاف در سه بعد و در کل ضخامت از سطح تا کف رویه بتنی، به منظور کاهش حضور تارهای الیاف در سطح می بایست اسلامپ اجرایی بتن به حداکثر 15 سانتی متر محدود گردد. اسلامپ در محدوده 12 سانتی متر می تواند سطح تمام شده ای با وجود حداقلی از پرزهای الیاف (که امری اجتناب ناپذیر است) پس از عملیات ماله برقی ایجاد نماید.

2- لازم است به منظور کاهش تنش های ناشی از جمع شدگی و اجازه حرکت دال بتنی در بلندمدت بر اثر انبساط/انقباض و عدم مقید شدگی شدید رویه بتنی به سطح زیرین، از یک لایه نایلون ضخیم در زیر بتن روسازی استفاده گردد.

3- در صورت بتن ریزی در هوای گرم لزوم رعایت موارد مربوط به بتن ریزی در هوای گرم و کنترل دمای بتن (در صورت نیاز استفاده از یخ) ضروری است.

4- می بایست 20 درصد از ظرفیت کل تراک میکسر بتن کمتری بارگیری شود، چرا که برای پخش یکنواخت الیاف و دیگر افزودنی ها باید فضای کافی در تراک میکسر موجود باشد.

5- عملیات ایجاد درز حرارتی می بایست حتما با استفاده از کاتر به عرض 6-9 میلیمتر و عمق حداقل یک چهارم تا حداکثر یک سوم ضخامت دال بتنی حداکثر 24 ساعت پس از بتن ریزی انجام گردد. لذا روش های سنتی فروکردن پروفیل یا میلگرد و امثالهم در بتن در زمانی که بتن حالت خمیری و تازه دارد به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

6- به منظور اجرای با کیفیت تر می توان از ماله های تلسکوپی و جاروهای مخصوص که برای زبر کردن سطح روسازی به کارگیری می شود، استفاده کرد.

ج- عمل آوری بتن الیافی

– توصیه می شود عمل آوری با استفاده از روش آب رسانی به این شکل انجام گردد که با استفاده از چتایی یا پوشش های خیس سطح بتن کاملا پوشیده شود و سپس برای جلوگیری از تبخیر، با یک لایه پلاستیک روی آن پوشیده شود. دقت شود که چتایی یا پوشش خیس باید همواره تا انتهای زمان عمل آوری بتن مرطوب و خیس نگاه داشته شده باشد. این کار حداقل 7روز تداوم داشته باشد.

– استفاده از مواد غشایی عمل آوری کننده بتن (کیورینگ کامپوند) در پروژه های بزرگ و در معرض محیط به منظور دستیابی به کیفیت یکنواخت و افزایش اطمینان از انجام درست و اصولی مرحله عمل آوری بتن، توصیه می شود.

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی طالبی
علی طالبی
1 سال قبل

الیاف فورتا اصل را از کجا میشه تهیه کرد

mrh-constech
mrh-constech
1 سال قبل
پاسخ به  علی طالبی

همانطور که در توضیحات اشاره شد ، شرکت دانش رویان یکتا ماندگار (کانتک) در کشور به عنوان تنها نمایندگی رسمی توزیع الیاف ماکرو پلیمری forta ferro در ایران فعالیت می کند که گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم بنام این شرکت و گواه بر این مدعاست. همچنین برند الیاف فورتا فررو در اداره ثبت علائم تجاری بنام این شرکت ثبت شده و سواستفاده از این نام موجب پیگردهای قانونی می شود. علاوه بر این شما با پیگیری و استعلام از نمایندگی رسمی توزیع الیاف بتن forta در منطقه خاورمیانه می توانید از توزیع کننده انحصاری این محصول در ایران اطمینان پیدا کنید.

علی تاجدین
علی تاجدین
1 سال قبل

مجری یک پروژه بزرگ گاوداری در منطقه شمال غرب ایران هستم، با ترک های زیادی بلافاصله بعد از بتن ریزی کف روبرو هستیم، بتن با میلگرد سایز 10 مسلح شده، بنظر شما چه راه حلی برای کنترل ترک ها داریم؟ 

mrh-constech
mrh-constech
1 سال قبل
پاسخ به  علی تاجدین

باسلام. دلیل اصلی ترک هایی که بلافاصله و در ساعات اولیه بتن تا 24 ساعت اول مشاهده میکنید سرعت زیاد تبخیر سطحی آب هست که باعث ایحاد ترک های ناشی از جمع شدگی پلاستیک میشه. احتمال خیلی زیاد وزش باد زیادی در اون منطقه دارید و تابش مستقیم آفتاب هم همزمان میتونه تبخیر رو تشدید کنه. برای کنترل و کاهش این نوع ترک ها باید چند کار انجام بشه، اول طرح مخلوط بتن کنترل بشه و نسبت آب به سیمان کاهش داده بشه و روانی مورد نظر در پای کار به وسیله افزودن فوق روان کننده جبران بشه. دوم از الیاف میکرو پلی پروپیلن خالص به میزان یک کیلوگرم در هر مترمکعب بتن و همچنین برای افزایش کیفیت میتونید از نیم کیلو الیاف ماکروسینتتیک با کیفیت بالا مثل فورتا یا پلی تار استفاده کنید که تا حد زیادی ترک های پلاستیک رو کاهش میده. در نهایت اگر بودجه پروژه اجازه میده میتونید از مواد عمل آوری کننده پاششی (کیورینگ کامپوند) بلافاصله بعد از پرداخت سطح بتن روی سطح اسپری کنید تا دیگه اجازه تبخیر آب اضافی بتن از سطح به راحتی صورت نگیره.

نادر سلیمانی
نادر سلیمانی
1 سال قبل

آیا الیاف فورتا باعث شکستگی بتن نمیشود؟

mrh-constech
mrh-constech
1 سال قبل

الیاف فورتا الیافی متشکل از مواد ترکیبی مختلف، ساخته شده از کوپلیمر/پلی پروپیلن 100% خالص متشکل از ترکیب رشته های بسیار نازک در هم تابیده شده و الیاف به شکل شبکه ای است که باعث ایجاد یک سیستم بتن مسلح و بسیار مستحکم و دارای مقاومت کششی بالا در بتن و ایجاد دوام طولانی مدت و کنترل ترک های ثانویه یا حرارتی در بتن می شود.

علیرضا تقوی
علیرضا تقوی
1 سال قبل

با سلام، آیا الیاف فورتا نمایندگی رسمی دارد در ایران؟

mrh-constech
mrh-constech
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا تقوی

شرکت دانش رویان یکتا ماندگار (کانتک) در کشور به عنوان تنها نمایندگی رسمی توزیع الیاف ماکرو پلیمری forta ferro در ایران فعالیت می کند که گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم بنام این شرکت و گواه بر این مدعاست.

نادر رسولی
نادر رسولی
1 سال قبل

چطور میتوان از قیمت روز الیاف فورتا مطلع شد؟

mrh-constech
mrh-constech
1 سال قبل
پاسخ به  نادر رسولی

با همکاران ما در کانتک در ارتباط باشید

ناصرطیب
ناصرطیب
1 سال قبل

مجموعه ما همچنان از کانتک(شرکت دانش‌رویان یکتا ماندگار) الیاف فورتا اصل تهیه میکنیم. با سپاس از این تیم حرفه‌ای

علی خسروی
علی خسروی
1 سال قبل

الیاف فورتا اصل را میتوان با خیال راحت از مجموعه محترم کانتک تهیه کرد