کاربرد الیاف فورتا به جای میلگرد درسقف های عرشه فولادی، راه حل افزایش ایمنی و کاهش هزینه ها

کاربرد الیاف فورتا به جای میلگرد

کاربرد الیاف فورتا به جای میلگرد

تکنولوژی و کاربرد الیاف فورتا به جای میلگرد در برخی زمینه ها مانند سقف عرشه فولادی کاملا اثبات شده و گسترش یافته است. این تکنولوژی سابقه ای بیش از دو دهه دارد. الیاف سازه ای ماکرو یک راه حل پایدار، بادوام و اقتصادی برای پیمانکاران و کارفرمایان است. الیاف با کیفیت همچنین باعث از بین رفتن نگرانی ها در مورد پتانسیل ذاتی میلگرد برای ایجاد خطر در محیط کارگاه می شود.

وقتی شما از الیاف ماکرو پلیمری فورتا استفاده می کنید و بتن پمپ می شود همواره المان مسلح کننده با بتن همراه است و در جای صحیحش قرار گرفته، اما میلگرد هرگز در محلی که به آن نیاز است قرار نگرفته و جایی است که خودش می خواهد، علاوه بر این، کارگران همواره روی آن راه می روند و مکانش را عوض می کنند. میلگرد نصب شده در دو بعد (یک لایه در دو جهت) می تواند به هر کجا لغزش و حرکت داشته باشد، بدون درنظر گرفتن اینکه بتن پوشش دهنده آن در کجا قرار گرفته (آیا پوشش کافی روی میلگرد ایجاد کرده یا نه) – چه در کفسازی روی زمین و چه در سقف های عرشه فولادی. میلگرد می تواند در کلیه کاربردها در مرحله هدایت به محل، جابجایی و اجرا خطرساز باشد.

چند مورد از برتری کاربرد الیاف فورتا به جای میلگرد

– یکی از مهم‌ترین دلایل کاربرد الیاف سازه ای فورتا به جای میلگرد این است که قراردادن میلگرد در جای مناسبش برای کنترل ترک در ضخامت کم بتن بالای عرشه کار سختی است.

– همچنین کار کارگران برای اجرای بتن سخت است و مدام پای آن ها به شبکه میلگرد گیر می کند و خطرات و خستگی به همراه دارد.

– از دیگر دلایل کاربرد الیاف فورتا فررو به جای میلگرد این است که انتقال میلگرد به طبقات مشکلات، هزینه ها و خطرات بسیاری مخصوصا در پروژه های بلندمرتبه دارد.

– نکته دیگر اینکه در پروژه های بلندمرتبه در طبقات بالا به دلیل افزایش وزش باد، پتانسیل ایجاد ترک های اولیه در بتن افزایش می یابد که در این صورت کاربرد الیاف مناسب می تواند باعث کاهش جمع شدگی اولیه و کاهش ترک های پلاستیک در بتن تازه شود.

– و نیز الیاف فورتا باعث بهبود عملکرد بتن در برابر آتش سوزی می شود که این امر می تواند به افزایش مدت زمان لازم برای ترک محل در هنگام آتش سوزی و افزایش فرصت کافی برای اطفا کنندگان حریق منجر شود، که تنها دقایقی تحمل بیشتر در برابر آتش سوزی می تواند جان انسان های زیادی را نجات دهد.

  • مطابق استاندارد مخصوص عرشه فولادی انجمن استانداردهای ملی امریکا (ANSI-SDI-C2011) و طبق بند 13.a سه روش برای کنترل ترک های ناشی از افت حرارت و جمع شدگی به صورت زیر مطرح شده است:

الف- میلگرد های مسلح کننده و مش های حرارتی

ب- الیاف فولادی – در صورتی که مطابق مشخصات و ضوابط استانداردهای ASTM C1116, type I و ASTM A820, Type I, II, V باشد و حداقل 14.8 Kg/m3 مصرف شود.

ج- الیاف بتن ماکروسینتتیک – در صورتی که مطابق با مشخصات و ضوابط استانداردهایASTM C1116, Type III و ASTM D7508 باشد و حداقل 2.4 Kg/m3 مصرف شود.

هشدار مهم: کاربرد الیاف ماکروسینتتیک در سقف های عرشه فولادی به جای میلگرد حرارتی مطابق آیین نامه ANSI-SDI، علاوه بر نیاز به داشتن استانداردهای ASTM C1116, D7508 باید دارای تاییدیه مقاومت در برابر آتش سوزی مطابق استانداردهای مربوطه باشد.

الیاف فورتا علاوه بر دارا بودن استانداردهای ذکرشده در بالا برای جایگزینی میلگرد حرارتی در سقف عرشه فولادی، دارای تاییدیه مقاومت در برابر آتش سوزی از آزمایشگاه UL مطابق استاندارد ANSI/UL 263 (ASTM E119) است. توجه شود که نتایج این آزمایش حتما باید از فروشنده الیاف اخذ شود و این آزمایش فقط در آزمایشگاه های معتبر خارجی قابل انجام است که قابل استعلام هم هستند.

بنابراین عقلانی به نظر نمی رسد که بخواهیم دیگر از میلگرد برای مسلح کردن بتن در سقف ها و کفسازی بتنی استفاده کنیم.

“الیاف سازه ای فورتا بسیار بسیار ایمن تر، مطمئن تر و ارزان تر است”.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button