بررسی تاثیر الیاف ماکروسینتتیک فورتا بر عملکرد خمشی روسازی بتنی

الیاف ماکروسینتتیک فورتا

بررسی تاثیر الیاف ماکروسینتتیک فورتا کانتک بر عملکرد خمشی روسازی بتنی

در تازه‌ترین تحقیقاتی که منجر به چاپ مقاله در دوازدهمین کنفرانس ملی بتن ایران در سال 1399 گردید، تاثیر الیاف ماکروسینتتیک فورتا در مقادیر مختلف بر عملکرد خمشی روسازی های بتنی در هنگام گسیختگی و بعد از ترک‌خوردگی، مورد بررسی قرار گرفت. مهم‌ترین نتایج به دست آمده از این تحقیق که توسط مهندس وزیری و مهندس حاجی زاده صورت پذیرفته به شرح زیر است:

مهم‌ترین نتایج تحقیقات تاثیر الیاف ماکروسینتتیک فورتا بر عملکرد خمشی روسازی بتنی

استفاده از الیاف ماکروسینتتیک فورتا (اصل) باعث افزایش چشمگیر مقاومت خمشی بتن های الیافی در هنگام گسیختگی نسبت به بتن های شاهد گردید. این موضوع به دلیل افزایش ظرفیت باربری بتن شاهد با افزودن الیاف و کنترل ترک خوردگی قبل از گسیختگی می باشد.

میزان افزایش مدول گسیختگی بتن با افزودن الیاف فورتا در مقادیر 1 و 3 کیلوگرم بیشتر از میزان افزایش این مدول با افزودن الیاف در مقدار 2 کیلوگرم بود که این موضوع می تواند به دلیل اثر منفی تشکیل نواحی انتقال بین سطحی به دلیل افزودن الیاف بتن در این مقدار باشد.

میزان نسبت مقاومت خمشی معادل بتن شاهد با افزودن الیاف ماکروسینتتیک فورتا، به میزان چشمگیری رشد کرده و افزایش یافت. علت این امر، افزایش قابلیت جذب انرژی و مقاومت بعد از ترک خوردگی بتن الیافی می باشد.

میزان افزایش نسبت مقاومت خمشی معادل بتن های الیافی با افزودن الیاف پلیمری فورتا FORTA از 1 به 2 کیلوگرم، بیشتر از افزودن این الیاف از 2 به 3 کیلوگرم می باشد.

میزان تاثیر الیاف فورتا در افزایش نسبت مقاومت خمشی معادل از تاثیر این الیاف در افزایش مدول گسیختگی بتن شاهد، به صورت جزئی بیشتر می باشد. این موضوع بیان می کند که میزان اهمیت بررسی اثر افزودن الیاف ماکرو بر مقاومت بعد از ترک خوردگی بتن برابر و حتی بیشتر از اثر آن بر مقاومت خمشی در هنگام گسیختگی می باشد.

جهت بررسی بهتر اثر افزودن الیاف پلاستیکی ماکرو با جنس پلی پروپیلن/پلی اولفین بر عملکرد خمشی روسازی های بتنی، نیاز است تا هر دو عملکرد خمشی در هنگام گسیختگی و بعد از ترک خوردگی مورد بررسی قرار گیرد.

عملکرد خمشی تیرهای بتنینتای
نتابج این تحقیق حاکی ا عملکرد بسیار خوب الیاف ماکروسینتتیک فورتا (اصل) بر عملکرد خمشی روسازی های بتنی در هنگام گسیختگی و بعد از ترک خوردگی دارد، استفاده از این الیاف می تواند باعث افزایش دوام و مقاومت روسازی های بتنی شده، که این موضوع می تواند منجر به کاهش خرابی های به وجود آمده و هزینه ی های مربوط به تعمیر و نگهداری روسازی گردد. همچنین، در صورت به وجود آمدن ترک خوردگی، وجود این الیاف، از گسترش این ترک ها جلوگیری کرده و مانع از شکست کامل دال روسازی گردد.

این مقاله به عنوان یکی از مقالات برگزیده در فصل نامه انجمن بتن ایران مجددا چاپ گردید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button