خصوصیات بتن الیافی

خصوصیات بتن الیافی

خصوصیات بتن الیافی فورتا

بتن الیافی یکی از انواع مختلف بتن های ساخت بشر است که در 20 سال اخیر به طور وسیعی در صنعت راه، ساختمان و تونل به واسطه مزایا و ویژگی های منحصر بفرد و قابل توجهی که داشته مورد استفاده قرار گرفته است. کارشناسان پیش بینی می کنند روند مصرف بتن الیافی در دنیا طی 10 سال آینده رشد فزاینده ای داشته باشد، چرا که ویژگی ها و خصوصیات بتن الیافی روز به روز نمایان تر و برای گروه بیشتری از جامعه مهندسی به اثبات می رسد.

اما خصوصیات و ویژگی های بتن الیافی چیست که توانسته توجه زیادی را به خود جلب نماید؟

بتن الیافی ای که با الیاف استاندارد و کیفیت بالا (جنس عاری از مواد دست دوم و بازیافتی و مقاومت کششی بالا) ساخته شده باشد، دچار ترک خوردگی کمتری می شود، عرض و عمق ترک ها در صورت بروز کنترل می شود و باربری پس از ایجاد ترک همچنان ادامه می یابد. در واقع تارهای مستحکم الیاف بصورت هوشمند به ترمیم قسمت ترک خورده می پردازند.

 

خصوصیات الیاف بتنی

 

خصوصیت دیگر بتن الیافی کانتک در بیشتر بودن مقاومت در برابر ضربه و بالا بودن جذب انرژی و طاقت خمشی آن است. این ویژگی در کارهای صنعتی و ساختمان های مسکونی اهمیت بیشتری پیدا می کند، چراکه در اجرای کفسازی بتی الیافی صنعتی همواره بارهای ضربه ای روی روسازی اعمال می شود و در ساختمان های مسکونی، تجاری، بیمارستان ها و سازه هایی که انسان در آن ها سکونت دارد، افزایش شکل پذیری و انرژی پذیری سازه کمک زیادی به کاهش تلفات در هنگام وقوع زلزله می شود.

دیگر خصوصیت بتن الیافی که باز هم با جان انسان ها سر و کار دارد، ویژگی مقاومت بیشتر آن در هنگام آتش سوزی نسبت به بتن مسلح شده با میلگرد یا بتن غیرمسلح است. به همین دلیل است که در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان کشور نیز به استفاده از الیاف با جنس پلی پروپیلن در بتن برای جلوگیری از قلوه کن شدن بتن در هنگام آتش سوزی تاکید شده است. این توصیه برگرفته از ویژگی به اثبات رسیده بتن حاوی الیاف در برابر آتش سوزی است که تاب و تحمل آن را در برابر گسیختگی های انفجاری (spalling) افزایش می دهد و مهلت بیشتری برای تخلیه ساختمان ها به افراد می دهد و بدین ترتیب جان انسان ها را نجات می دهد. ویژگی ای که در حادثه ای مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو و با افزایش تنها 5 دقیقه تحمل بیشتر می توانست جان تعداد زیادی از عزیزان ما را نجات دهد.

الیاف بتن فورتا

ویژگی دیگر بتن حاوی الیاف سازه ای کانتک کاهش مشکلات و پیچیدگی های اجرایی به ویژه در پروژه های بزرگ است که باعث می شود خطرات ایمنی زیادی از بین رود و جان انسان ها بیشتر در امنیت باشد. از طرفی سرعت پروژه ها بواسطه حذف و یا کاهش عملیات میلگرد یا مش بندی افزایش می یابد که این مزیت نیز یک امتیاز بزرگ برای سازندگان پروژه ها محسوب می شود.

افزایش طول عمر و دوام بتن مخصوصا در محیط های خورنده خصوصیت دیگر بتن الیافی است. این ویژگی باعث کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری در پروژه ها می شود و علاوه بر این باعث حفظ محیط زیست با مصرف کمتر فولاد و مصالح می شود.

به طور کلی کاربرد الیاف در بتن می تواند همه یا برخی از مزایای زیر را با توجه به نوع الیاف مصرفی به همراه داشته باشد:

  • کاهش میزان جمع شدگی بتن تازه و سخت

 

  • افزایش شکل پذیری، ضربه پذیری و سختی بتن

 

  • افزایش مقاومت در برابر تنش های خستگی

 

  • افزایش دوام و طول عمر بتن

 

  • بهبود ویژگی های مکانیکی بتن (مقاومت کششی، خمشی و…)

 

  • کنترل ترک های ثانویه/حرارتی بتن

 

  • جلوگیری از گسترش ترک ها به عمق

 

  • قابلیت بارپذیری پس از ایجاد ترک

 

  • کاهش نفوذپذیری در مقابل یون های کلر و سولفات

 

خصوصیات و ویژگی های الیاف بتنی

به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده که بیش از پیش از مزایا و خصوصیات غیر قابل انکار بتن الیافی در کشور استفاده کنیم و این امر نیز جز با مشورت گرفتن از افراد متخصصی که سال های زیادی صرف ترویج و توسعه این نوع بتن با ارزش کرده اند میسر نیست.

کارشناسان فنی کانتک همواره برای ارائه مشاوره فنی در مورد بتن الیافی و مزایا و معایب آن منتظر تماس شما هستند.

کانتک تنها دارنده الیاف فورتا اصل در ایران.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button