الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا FORTA چیست و چه مزایایی دارد؟

الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا

آیا میدانید الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا FORTA چیست و چه مزایایی دارد؟

ابتدا برای اینکه به معرفی الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا بپردازیم و مزایای آن را ذکر کنیم، بهتر است هدف از استفاده از میلگرد حرارتی یا میلگرد افت و حرارت را ذکر کنیم و بعد به بررسی امکان جایگزینی آن و انواع دیگر میلگرد مثل میلگردهای به کارگیری شده در قطعات پیش ساخته بتنی، روسازی های بتنی بنادر، شاتکریت و لاینینگ تونل ها، با الیاف پلیمری سازه ای فورتا می پردازیم.

جمع شدگی بتن چیست و چطور اتفاق می افتد؟

جمع شدگی بتن

ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی پلاستیک در بیشتر مواقع زمانی اتفاق می افتد که بتن تازه اجراشده در سقف یا دال روی زمین در معرض محیط (تابش مستقیم یا وزش باد) باشد. هنگامی که تبخیر آب از سطح بتن سریعتر از رسیدن آب از پایین به سطح آن برای جبران رطوبت از دست رفته رخ دهد، سطح بتن دچار جمع شدگی می شود. با توجه به اینکه بتن به کف روی زمین یا سقفی که روی آن ریخته شده مقید شده است، تنش های کششی در نقاط ضعیف بتن تازه ی در حال سخت شدن ایجاد می شود که منجر به بروز ترک های معمولا ریز و در جهات مختلف می گردد. بنابراین اعضای بتنی، از جمله دال های روی زمین و سقف های بتنی نیاز به مسلح کننده ای برای کنترل ترک های ناشی از جمع شدگی و حرارت دارند.

این موضوع کاملا شناخته شده است که استفاده از میلگرد یا مش های فلزی هرگز از وقوع ترک در بتن جلوگیری نخواهد کرد. مسلح کننده هایی مانند میلگرد تنها باعث نگه داشتن ترک ها از باز شدن بیش از حد، حفظ قفل شوندگی سنگدانه ها در هم و جلوگیری از گسیختگی کامل دال می شود. اگرچه چنین مسلح کننده هایی برای افزایش مقاومت بعد از ترک عضو نیز استفاده می شوند.

 

سابقه مصرف الیاف پلیمری

از سال 1980 میلادی تاکنون، از الیاف پلیمری با شکل تک رشته ای و شبکه ای با مقدار مصرف های کم به عنوان جایگزین میلگرد حرارتی در کاربردهایی همچون کفسازی های بتنی روی زمین، روسازی های بتنی، سقف های عرشه فولادی، قطعات پیش ساخته بتنی و … استفاده شده است. الیاف سنتتیک هنگامی که در بتن پخش می شود، رشته های الیاف توزیع شده در ماتریس بتن در تمام جهات و به صورت همگن باعث ایجاد تاثیر بسیار موثر بر کنترل ترک های ناشی از جمع شدگی پلاستیک در بتن می شوند. الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا همچنین می تواند باعث افزایش مقاومت در برابر ضربه، خستگی، شوک های حرارتی، فرسایش و خوردگی و افزایش طاقت و جذب انرژی بتن شود.

سابقه مصرف الیاف پلیمری

در سال های گذشته بحث های زیادی پیرامون امکان جایگزینی میلگرد حرارتی/کنترل ترک با الیاف پلیمری سازه ای (ماکروسینتتیک) بین کارفرمایان، مهندسین، پیمانکاران و تولید و توزیع کنندگان الیاف در پروژه ها وجود داشت. شاید هنوز این مطلب شفاف نشده باشد که آیا الیاف استاندارد سازه ای می تواند جایگزین مناسبی برای کسب عملکرد یکسان (در کنترل جمع شدگی و مقاومت پس از ترک/طاقت خمشی) در بتن برای میلگرد یا مش حرارتی باشد یا خیر؟

اما جواب این سوال بله است. با استناد به دستورالعمل اجرایی برای دال های بتنی روی زمین توسط انجمن بتن امریکا ACI360R-10 یا گزارش های فنی Concrete Society یا استاندارد ملی عرشه فولادی امریکا و ایران یا دستورالعمل شاتکریت الیافی انجمن بتن امریکا ACI506 و … این مجوز و امکان وجود دارد که از االیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا فررو ماندگار به جای میلگرد استفاده شود.

الیاف سازه ای فورتا

اما چه ویژگی هایی باعث منحصر بفرد شدن و پر مصرف و طرفدار شدن الیاف سازه ای فورتا در ایران شده است؟

الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا الیافی دارای فرمولاسیون ویژه از مواد پلیمری مختلف، ساخته شده از کوپلیمر/پلی پروپیلن 100% خالص، متشکل از ترکیب رشته های بسیار نازک در هم تابیده شده و الیاف شبکه ای مانند است که باعث ایجاد یک سیستم بتن مسلح با کارایی و کیفیت بسیار بالا می شود. الیاف جایگزین آرماتور فورتا فقط یک نوع اصلی دارد که از نمونه های تقلبی یا فیک کاملا قابل تشخیص است.

الیاف پلیمری بتن فورتا فررو ماندگار FORTA-FERRO مطابق با استانداردهای ASTM C1116, ASTM D7508, ANSI-SDI-C2011, BS EN 14889-2 ، آیین نامه های ACI ، استانداردهای کشورهای مختلف و الزامات ضابطه شماره 4-120 با عنوان دستورالعمل کنترل کیفی بتن حاوی الیاف پلی اولفین می باشد.

مزایای الیاف الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا

1- از مزایای مهم الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا افزایش شکل پذیری و جذب انرژی بتن می باشد که این مزیت می تواند سازه های ما را در برابر زلزله بسیار ایمن کند.

2- همچنین طبق گزارش محققین و نتایج عملکردی، استفاده از بتن الیافی فورتا مقاومت بتن در برابر گسیختگی های ناگهانی در هنگام آتش سوزی را افزایش می دهد، بنابراین مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، استفاده از این نوع الیاف که از جنس پلی پروپیلن/پلی اولفین است برای مقاوم کردن بتن در برابر قلوه کن شدن در هنگام آتش سوزی الزام شده است. دو مزیتی از بتن الیافی فورتا که مستقیما با جان انسان ها در ارتباط است و علاوه بر کاهش هزینه های اجرایی می تواند به ایمن سازی سازه ها و کاهش تلفات در بلایای طبیعی و سوانح کمک شایانی نماید.

3- از طرف دیگر، در برخی پروژه های ملی مانند ساخت و توسعه بنادر و تونل های انتقال آب و فاضلاب که دارای محیط های به شدت خورنده برای بتن مسلح هستند، الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا بهترین راه حل اقتصادی، اجرایی و دوامی است. چراکه با جایگزینی میلگرد در این پروژه ها هزینه های اولیه به شدت کاهش می یابد، بنابراین مشکلات تامین بودجه و نگرانی از افزایش بی سابقه قیمت ها تا حدودی برطرف می شود، دوما با حذف عملیات مش بندی که یکی از زمان بر ترین مراحل اجرایی و به خصوص در تونل ها هزینه های اجرایی بسیاری تحمیل می کند و خطرات زیادی برای دست اندرکاران اجرایی دارد، سرعت اجرا و ایمنی افزایش می یابد، که این عامل هم به کاهش هزینه های اجرایی منجر می شود.

چهارم اینکه دیگر نگرانی از خوردگی میلگرد و دوباره کاری و صرف هزینه های گزاف برای تعمیر و نگهداری این سازه ها از بین می رود، چرا که الیاف سنتتیک فورتا دچار خوردگی نمی شود و یک سازه با دوام و عمر بالا ایجاد می کند.

خوردگی الیاف سنتتیک فورتا

پنجم الیاف پلیمری بتن فورتا کانتک به راحتی در بتن میکس می شود و پخش کاملا یکنواختی دارد. حتی در سخت ترین شرایط و وجود تراک میکسرهای قدیمی و با پره های کند، الیاف فورتا به خوبی در بتن پخش می شود و دارای توزیع یکنواختی است.

ششم الیاف فورتا دارای کمترین میزان از ظاهرشدگی در سطح بتن است، یکی از ویژگی هایی که اکثر پیمانکاران و کارفرمایان در موردش حساس هستند و یکی از دلایلی که بعضی از مجریان به دنبال استفاده از بتن الیافی نمی روند، همین مشکلی است که با مصرف برخی الیاف بتن کم کیفیت و تقلبی با آن مواجه شده اند و چون از الیاف با کیفیت تری مانند فورتا اصلی و یا پلی تار استفاده نکرده اند دیگر به سراغ بتن الیافی نمی روند.

هفتم الیاف جایگزین میلگرد حرارتی فورتا باعث افزایش اعتبار مجریان و کارفرمایان می شود، چراکه محصولی با کیفیت است و معمولا افراد برای اینکه پروژه خود را متمایز از دیگر پروژه ها نشان دهند به نوعی از برند فورتا که یک برند معتبر جهانی است برای افزایش اعتبار و نشان دادن کیفیت بالای کار خود استفاده می کنند.

هشتم فورتا نسبت به میلگرد CO2 بسیار کمتری (یبش از 100 برابر کمتر) منتشر می کند و کاملا با مبحث توسعه پایدار همگام و همراستا است. ضمنا با افزایش دوام بتن مجددا باعث مصرف و برداشت کمتر از منابع طبیعی میشود.

مطمئن باشید اگر تنها یک بار از الیاف اصل فورتا در پروژه خود استفاده کنید دیگر به سراغ میلگرد یا دیگر محصولات نخواهید رفت. با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button