پنج گام برای اجرای کفسازی (روسازی) بتنی با دوام بدون استفاده از میلگرد

اجرای کفسازی بتنی

معمولا به کارگیری یک سیستم و روش با دوام و اقتصادی به عنوان اجرای کفسازی بتنی یا رویه نهایی مورد کاربرد در یک پروژه یکی از نگرانی ها و چالش های اصلی‌ای است که مهندسین و کارفرمایان در پروژه های به ویژه خصوصی با آن روبرو هستند. برای مثال مالک یک کارخانه با سرمایه گذاری های هنگفتی اقدام به ساخت یک سالن صنعتی و محوطه سازی وسیع کارخانه خود می کند، و یا در اجرای کفپوش پارکینگ مجتمع های مسکونی یا تجاری نیاز به تصمیم گیری درست در مورد نوع پوشش و رویه نهایی آن هستیم، چرا که تصمیم اشتباه و یا توجه تنها به جنبه های اقتصادی می تواند در میان مدت و بلندمدت هزینه های بیشتری را به کارفرما تحمیل کند، زیرا باید با مشکلات فراوان بیشتری اقدام به تعمیر و نگهداری کند و این مسئله چالش های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. بنابراین در این مقاله قصد داریم پنج گام مهم برای دستیابی به یک کفسازی یا روسازی بتنی با دوام و طول عمر زیاد، و در عین حال اقتصادی و با روش اجرایی ساده اشاره کنیم که در صورت رعایت این پنج مورد، هم از مشکلات و معایب مصرف میلگرد یا مش بندی در پروژه های کفسازی بتنی راحت خواهید شد و هم از یک روش کاملا استاندارد و مطابق با آئین نامه های داخلی و بین المللی و به روز در ساخت پروژه خود بهره خواهید برد.

1- زیر سازی اصولی

یکی از مراحل مهم پیش از بتن ریزی، اجرای صحیح، اصولی و با دقت زیرسازی کارهای کفسازی یا روسازی بتنی است. چراکه اگر زیرسازی به خوبی و درستی اجرا نشود و فقط به ظاهر یم غلتک زنی از سر رفع تکلیف انجام شود و تراکم لازم بیش از 95 درصد گرفته نشود، هر افزودنی، میلگرد یا الیاف فورتا هم در بتن رویه استفاده کنیم، باز هم بعد از بارگذاری و در اثر ضعف زیرسازی رویه دچار نشست و خرابی می شود. پس لطفا این مرحله را با حساسیت و توجه بیشتری انجام بدید.

2- تهیه الیاف ماکروسینتتیک واقعی

مهمترین گام برای اجرای کفسازی بتنی بدون میلگرد، خرید الیاف جایگزین میلگرد با اصالت و با کیفیت از یک شرکت معتبر، متخصص و با سابقه در زمینه بتن الیافی کانتک است. منظور ما از گفتن الیاف ماکروسینتتیک واقعی این است که متاسفانه در بازار تنوع زیادی از الیاف ماکرو وجود دارد که ادعا می شود همه آن ها را می توان به عنوان جایگزین میلگرد در روسازی و کفسازی های بتنی مصرف کرد، اما واقعیت این است که الیاف ماکرو به غیر از ویژگی های ظاهری مانند طول و قطر، می بایست ویژگی های مقاومتی لازم مانند مقاومت کششی بیش از 500 مگاپاسکال، مدول بیش از 4 گیگا پاسکال و درصد ازدیاد طول حداکثر 20 درصد را دارا باشد تا بتواند در زیر شاخه الیاف ماکرو که استاندارد ها مجوز مصرف آن به جای مش بندی/میلگرد در کاربردهای ذکرشده را می دهند قرار بگیرد. پس قبل از تهیه الیاف ماکرو حتما با بررسی سوابق، مشتریان و رزومه های شرکت های مدعی از اعتبارشون در بازار و در بین مشتریانشان هم مطمئن شوید و بعد خرید خود را نهایی کنید. در مقاله روش تشخیص کیفیت و مقایسه عملکرد الیاف مختلف در بتن می‌توانید راه های تشخیص کیفیت الیاف با کیفیت را مطالعه کنید و با این پارامترها بیشتر آشنا شوید.

 

3- تولید استاندارد بتن الیافی

نکته بسیار مهم در تولید بتن الیافی فورتا، زمان و نحوه افزودن الیاف و افزودنی ها به بتن است. الیاف میتواند در کارخانه بتن و یا تراک میکسر به بتن اضافه شود، اما می بایست از شرکت ارائه کننده الیاف روش مصرف درست را دریافت و به دقت اجرا کرد. استفاده از فوق روان کننده های استاندارد برای جلوگیری از مصرف آب اضافی در محل پروژه و افت مقاومت فشاری، و برای افزایش دوام بتن ضروری است.

تیم های اجرایی متخصص در زمینه بتن الیافی4- به کارگیری تیم های اجرایی متخصص در زمینه بتن الیافی

بر خلاف تصور برخی، اجرای کفسازی بتنی کاری دشوار و نیازمند تجربه و دانش فراوان است. اگر چه کاربرد الیاف ماکرو کانتک به جای میلگرد می تواند باعث سهولت در اجرا شود، اما روش پرداخت سطح نهایی بتن حاوی الیاف ماکرو و فوت های کوزه گری که فقط از تجربه زیاد و دانش فنی سرچشمه می گیرد، در کیفیت نهایی کار خیلی تاثیر گذار است. پس پروژه خودتان را فقط به خاطر ارزانی به هر کسی واگذار نکنید.

نگهداری صحیح پس از اجرا

5- نگهداری صحیح پس از اجرا

بعضی افراد تصور می کنند چون از الیاف استفاده کرده اند دیگر مراقبت های معمول از بتن را نیازی نیست انجام دهند و بتن را پس از بتن ریزی رها می کنند. اما ذکر این نکته ضروری است که ما هر عملی مانند عمل آوری بلافاصله پس از اجرا و با مدت زمان کافی، اجرای کاتر حداکثر 24 ساعت پس از بتن ریزی و با عمق مناسب (بین یک سوم تا یک چهارم ضخامت) و دیگر اموری که در بتن مسلح شده با میلگرد یا بتن غیرمسلح انجام می دهیم، می بایست در بتن الیافی نیز رعایت کنیم تا بتن در سنین اولیه از نگهداری مناسبی بهره گیرد تا دوام آن در بلند مدت تضمین شود. بنابراین بدانیم که الیاف قرار نیست معجزه کند و همه ضعف های کار ما را پوشش دهد.

برای دریافت مشاوره رایگان در مورد تهیه بهترین و اقتصادی ترین نوع الیاف و تعیین مقدار مصرف الیاف جایگزین میلگرد برای پروژه مورد نظرتان با مشاوران فنی ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button