تاثیر الیاف پلی پروپیلن در بتن

تاثیر الیاف فورتا در سیمان

تاثیر الیاف پلی پروپیلن در بتن الیافی کانتک

در مورد تاثیر الیاف پلی پروپیلن در بتن میتوان به این اشاره کرد که استفاده از الیاف در بتن می‌تواند باعث بهبود خصوصیات مقاومتی شود. افزودن الیاف می‌تواند سختی ماتریس سیمان، مقاومت کششی و خمشی، دوام و مقاومت در برابر ضربه را به طور چشمگیری افزایش دهد. الیاف با عمل پل زدن در محل‌های ترک خوردگی، باعث کنترل رشد و گسترش این ترک‌ها شده و در نتیجه مقاومت پسماند بتن را افزایش می دهد. مقاومت خمشی پسماند جهت مقاومت در برابر رشد ترک های ایجاد شده در بتن، بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از تاثیرهای مهم الیاف پلی پروپیلن در بتن، افزایش مقاومت بتن در برابر پوسته ای و ورقه ای شدن و گسیختگی های انفجاری بتن در هنگام آتش سوزی است که کمک بسزایی در افزایش تاب آوری سازه در هنگام آتش سوزی می کند.

تاب آوری سازه در زمان آتش سوزی

در بین الیاف مختلف مورد استفاده، الیاف مصنوعی بر پایه ی پلی اولفین/ پلی پروپیلن به دلیل طیف وسیع مشخصات الیاف (که بیشتر شامل مدول، مقاومت و سازگاری آن می شود) و قیمت پایین، مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

و اماتاثیر انواع الیاف پلی پروپیلن…

الیاف پ.پ یا پلی پروپیلن از لحاظ خصوصیات فنی و شکل ظاهری در دو دسته شامل الیاف میکرو و الیاف ماکرو جای می گیرند. (برای اطلاع از تفاوت الیاف میکرو و ماکرو مقاله الیاف پلیمری را بخوانید). استفاده از الیاف میکرو معمولا در مقادیر مصرف پایین (کمتر از یک کیلوگرم در مترمکعب) و بیشتر جهت کنترل و کاهش ترک خوردگی های زود هنگام در بتن (مانند ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری)، صورت می گیرد. با این وجود، بهبود مشخصات مکانیکی بتن های حاوی الیاف میکرو پلی پروپیلن (پ.پ PP) نیز دیده شده است. الیاف میکرو در دو شکل ظاهری به صورت الیاف تک رشته ای (Monofilament) و الیاف شبکه ای (Fibrillated) تولید می شود. در مقابل، الیاف سازه ای ماکرو فورتا (ماکروسینتتیک) در مقادیر مصرف بالاتر و جهت بهبود خصوصیات مقاومتی، افزایش طاقت و جذب انرژی بتن مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا با طول بین 4 تا 6 سانتی متر تولید می شود.

الیاف سازه ای ماکرو فورتالازم است در اینجا تذکر دهیم که اگر به دنبال تهیه الیاف پلی پروپیلن خالص و بهره گیری از مزایای آن در بتن هستید، حتما از یک مرجع تخصصی و معتمد اقدام به خرید نمایید، چراکه در حال حاضر بسیاری از فروشندگان الیاف با جنس پلی استر را به جای الیاف پلی پروپیلن به مصرف کنندگان می فروشند. از مقاله‌های ما در مورد تفاوت های الیاف بخوانید.

برای اطلاع از ویژگی های انواع الیاف پلی پروپیلن و مزایای آن در بتن و تهیه الیاف پلی پروپیلن خالص با همکاران ما در کانتک در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button