اجرای خطوط راه آهن با استفاده از روسازی بتنی مسلح الیافی

روسازی بتنی مسلح الیافی

اجرای خطوط راه آهن با استفاده از روسازی بتنی مسلح الیافی فورتا

با توجه به اینکه در طول دو قرن اخیر برای احداث خطوط راه آهن از روش ریل گذاری روی بالاست و اسلیپرها استفاده می شده است و مزایای خوبی هم داشته، اما به دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری زیاد در این روش سنتی، در سال های اخیر بتن جای بالاست را در روش معروف به Slab Track گرفته است.

اسلب ترک بتنی مزایای بسیار زیادی از جمله کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، کاهش زمان اجرا و دوام بیشتر دارد.

اما با وجود مزایای واضح و قابل توجه این روش جدید، بتن یک ماده ترد و شکننده و مستعد ترک خوردگی است پس باید مسلح شود. در عمده موارد عامل مسلح کننده میلگرد می باشد. اما اجرای میلگرد، بستن، بریدن و منتقل کردن آن در محل خط راه آهن کاری بسیار زمان گیر است و همچنین می تواند به صورت ناخواسته هدایت و رسانایی از ریل به زمین را منجر شود که می تواند باعث خوردگی زیرساخت های فولادی شود.

مسلح کردن این دال ها تا چند سال گذشته با استفاده از میلگرد برای افزایش ظرفیت سازه ای و یا کنترل ترک خوردگی های ناشی از جمع شدگی یک امر رایج بوده است. با این وجود کاربرد میلگردهای طولی در بخش هایی از اجرا مشکلات زیادی در نصب و همچنین افزایش هزینه و نیروی انسانی ایجاد می کند.

برای غلبه بر این مشکلات و افزایش سرعت اجرا، افزایش طول عمر بتن و کاهش هزینه ها، الیاف ماکروسینتتیک (پلیمری سازه ای) چندین سال است که به عنوان جایگزین میلگرد در این نوع پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همزمان با سهولت در اجرا، الیاف ماکروسینتتیک دارای مزیت هایی همچون عدم رسانایی، مقاوم در برابر خوردگی و افزایش دهنده دوام بتن می باشد.

نمونه هایی از کاربرد الیاف ماکروسینتتیک فورتا در اسلب ترک

1- ساخت شبکه خط آهن سریع السیر شینکانسن در ژاپن

2- خط راه آهن هوایی Oita توسط شرکت Sanki در نوامبر سال 2010 میلادی

3- پروژه ای در داکلندز انگلستان برای خط راه آهن معمولی از شهر کنینگ به فرودگاه شهر لندن در سال 2004 و مجددا در سال 2008 در خط فرودگاه شهر لندن به وولویچ

4- در مجارستان در آگوست سال 2008 مجموعا حدود 25 کیلومتر در بخش حمل و نقل عمومی شهری با استفاده از این تکنولوژی در خط Szeged Tramway اجرا شد.

5- خط راه آهن دو طرفه با طول 329 کیلومتر مابین Ipoh-Padang و Besar در کشور مالزی که بزرگترین خط ریلی در جنوب شرقی آسیا می باشد. در کل مسیر 7 پل، 15 ایستگاه و 2 تونل راه آهن اجرا شده است. حداکثر سرعت قطار در این خط ریلی 180 کیلومتر در ساعت می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button