کاربردهای بتن الیافی

کاربردهای بتن الیافی

کاربردهای بتن الیافی کانتک

از هزاران سال پیش که مصریان، رومیان و ایرانیان باستان از الیاف طبیعی برای افزایش مقاومت و شکل پذیری مواد با خاصیت ترد و شکننده استفاده می‌کردند، تا به امروز که پیشرفت های عظیمی در تولید الیاف مصنوعی و ساخت بشر ایجاد شده است، انسان ها به کاربردهای بتن الیافی پی برده و در کاربردهای مختلفی در حال استفاده از مواد تقویت یا مسلح شده با الیاف بوده اند.

کاربرد الیاف فورتادورانی در هزاران سال پیش از کاه و یا موی اسب در خشت و گل و ملات مصرفی برای ساخت بناهای عظیم استفاده می شد، تا اینکه به مرور استفاده از الیاف ساخت بشر به صورت جدی از سال 1898 میلادی با مصرف آزبست در ملات و خمیرهای سیمانی آغاز شد. اما به دلیل مشکلات و خطراتی که آزبست برای سلامتی انسان داشت به تدریج از دهه 1960 میلادی الیاف مختلفی جایگزین آن شد. همچنین ارتش امریکا برای نخستین بار از الیاف پلیمری در سال 1965 میلادی در قطعات ضد انفجار و زاغه های مهمات استفاده کرد. طی سال های اخیر جنس، ویژگی و مشخصات فنی الیاف با توجه به محل کاربرد آن ها در مصارف مختلف تعیین و اختصاصی سازی شده است و برای هر کاربردی می توان از یک محصول خاص استفاده کرد. در بتن و محیط سیمانی نیز که محیط قلیایی محسوب می شود، یکی از بهترین و اقتصادی ترین نوع الیاف، الیاف با جنس پلی پروپیلن است که در خواص و ویژگی های ظاهری و مکانیکی مختلف طی 20 سال اخیر گسترش زیادی داشته و در کاربردهای مختلفی مصرف می شود. همچنین در سال های اخیر محققین و مهندسین در صنعت عمران، راه حل افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه در پروژه های بزرگ را بتن الیافی دانسته اند.

 

یکی از شاخص ترین این نوع الیاف پلیمری، الیاف فورتا فررو تولید شرکت FORTA بوده است که بیش از 40 سال سابقه تولید انواع الیاف پلیمری برای بتن و آسفالت را دارد. برای تهیه و یا مطالعه بیشتر خواص الیاف فورتا FORTA-FERRO کلیک کنید. 

 

 در ادامه به تعدادی از کاربردهای بتن الیافی حاوی الیاف پلی پروپیلن یا پلی اولفین و الیاف فولادی اشاره می گردد:

1. بتن ریزی سقف های عرشه فولادی

2. کفسازی های بتنی صنعتی و محوطه سازی

3. محوطه کانتینرها، سیلو و انبار در بنادر

4. به جای مش بندی در شاتکریت و لاینینگ تونل 

5. افزایش مقاومت سازه ها در برابر گسیختگی های انفجاری و ورقه ای شدن بتن بر اثر آتش سوزی 

6. محصولات پیش ساخته بتنی

7. پارکینگ های طبقاتی یا روباز

8. انواع روسازی های بتنی

9. عرشه پل ها

10. افزایش شکل پذیری و انرژی پذیری سازه ها

11. افزایش دوام بتن در محیط های خورنده 

کارشناسان فنی این شرکت همواره آمادگی دارند تا با توجه به نوع کاربرد مد نظرتان شما را با بهترین نوع الیاف و دقیق ترین مقدار مصرف که جوابگوی شرایط پروژه مورد نظر باشد خدمات رایگان مشاوره ای ارائه نمایند. با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button